<b>HELSEFARLIG:</b> Særlig nå om vinteren er konsentrasjonen av svevestøv og nitrogenoksider ofte foruroligende høy. Snart vil kommunene få anledning til å innføre restriktive tiltak mot forurensende kjøretøy, etter nye vedtak i Stortinget. Foto: COLOURBOX
HELSEFARLIG: Særlig nå om vinteren er konsentrasjonen av svevestøv og nitrogenoksider ofte foruroligende høy. Snart vil kommunene få anledning til å innføre restriktive tiltak mot forurensende kjøretøy, etter nye vedtak i Stortinget. Foto: COLOURBOXVis mer

Kommunene skal kunne innføre lavutslippssoner

Politikere og bilbransje er uenige om hvilke virkemidler som skal til for å redusere lokale utslipp.

Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å gi kommunene hjemmel i vegtrafikkloven til å opprette lavutslippssoner.

Dette står det i det andre av to forslag, fremmet av Venstre, som ble vedtatt i Energi- og miljøkomiteen på Stortinget den 5. februar.

Norge versting?

Bakgrunnen er blant annet at Norge den 26. mars i 2014 ble stevnet av ESA (Det europeiske frihandelsforbundets overvåkingsorgan), for brudd på EU-direktivet om lokal luftkvalitet. Dette skyldes fremfor alt at luften i de store byene inneholder for høye middelverdier av nitrogenoksid (NO2).

Også det beryktede svevestøvet er en betydelig kilde til luftforurensning lokalt, særlig om vinteren.

Les også: Elbilfordeler står for fall

Haster med tiltak

VERST OM VINTEREN: Bare i Oslo har luftforurensningen nådd alarmerende nivåer flere ganger i vinter. Foto: COLOURBOX Vis mer


De store byene mener ifølge miljødirektoratet at de mangler målrettede verktøy for å klare å overholde grenseverdiene. At utfordringene er høyaktuelle er det ingen tvil om: Dagsavisen kunne for eksempel fredag 6. februar melde at luftforurensningen i deler av Oslo når helsefarlige nivåer for syvende gang i vinter.

Hva betyr så komitévedtaket i praksis?

Jo, at kommunene selv vil kunne innføre begrensninger i bruk av bil basert på miljømål. Da vil det være nærliggende for eksempel å forby bruk av for eksempel dieseldrevne kjøretøyer i utsatte soner i perioder med høy luftforurensning.

Selv om ikke diesel er nevnt spesifikt i vedtakene, er det en kjent sak at dieselbiler - særlig av litt eldre årgang - har betydelig høyere utslipp av både sotpartikler og NO2 enn andre biler.

Les også: Volvo med ambisiøs miljørapport

Foreslått før

Hva synes du?

Er forbud mot dieselbiler en god idé? (Avsluttet)
Nei(75%) 2917
Ja, i byen på dager med mye forurensning(14%) 560
Ja, totalt(8%) 320
Vet ikke(3%) 100
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Det er ikke noen ny idé. Blant annet tok Transportøkonomisk Institutt (TØI) i 2012 til orde for innføring av lavutslippssoner i 2012. Vi i Dinside kunne i 2012 fortelle at lavutslippssoner er et etterspurt virkemiddel fra de kommunene som har problemet med høy lokal forurensning, særlig om vinteren.

Det er spesielt et storbyproblem som rammer Bergen og Oslo i særlig grad, men også de andre større tettstedene i landet.

Mulighet for forbud

- Kommunene vil nå få mulighet til å forby bruk av kjøretøy med høye utslipp på riksveiene og fylkesveiene i kommunen, sier Ola Elvestuen, leder av Energi- og miljøkomiteen på Stortinget. Dette ifølge partiet Venstres hjemmesider.

- Vegtrafikkens lokale miljøproblemer er særlig store i eldre, sentrale eller sentrumsnære områder. Mange av disse har hatt en stor trafikkvekst, samtidig som verken vegnett, bebyggelse eller omgivelser er utformet for å håndtere de miljøproblemene dette kan medføre. Derfor er det bra at det nå er flertall for å gi kommunene hjemmel for innføring av lavutslippssone, sier Elvestuen.

Det var Venstre som fikk flertall i komitebehandlingen for de to forslagene.

Les også: Piggfritt best i lengden.

FORESLÅR TILTAK FOR OSLO: Guri Melby (V) er byråd for samferdsel og miljø og gjør det klart at det må innføres nye tiltak for å få ned luftforurensningen - det er snakk om blant annet miljødifferensiering i bomringen. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Det er ikke lenge siden vi var på et seminar om elbilens fremtid, der byråden for samferdsel og miljø i Oslo, Guri Melby, gjorde det klart at det blir nødvendig med kraftfulle tiltak - blant annet ble det nevnt muligheten for høyere bompengeavgift for dieselbiler.

Bilbransjen: - Symbolpolitikk!

Flere aktører i norsk bilbransje reagerer på både de planlagte tiltakene og måten debatten føres på.

Bilimportørenes Landsforening (BIL), Norges Bilbransjeforbund (NBF) og Norges Automobilforbund (NAF) har for øvrig i fellesskap nylig publisert et dokument kalt «Lokal Forurensning: Fakta og Myter», der de blant annet går i rette med idéen om at dieselforbud er et nyttig tiltak - og kommer med alternative forslag.

- I dag er det mye kunnskapsløshet og symbolpolitikk som preger debatten. Det gir ikke renere luft og vil skade miljøsaken på sikt, heter det i en uttalelse fra Erik Andresen i BIL og Egil Steinsland i NBF på BILs hjemmeside.

Tungtransport utenom byene

- Fakta viser at tiltak mot diesel personbil er helt feil, sier Andresen og Steinsland videre.

- Dette vil ikke redusere svevestøvet i det hele tatt og det vil i beste fall redusere NO2-utslippene med 10 prosent. Derimot vil disse tiltakene skape store praktiske problemer for mange av byens innbyggere som skal på jobb eller hente og levere i barnehagen.

De legger til at ny teknologi i både lastebiler og personbiler er i ferd med å løse N02-problematikken i nye biler. Dette som en følge av de nye Euro 6-kravene.

Rask innfasing av ny teknologi og utfasing av eldre kjøretøy er derfor ifølge bilbransjen mye viktigere enn kjørebegrensninger.

Men nå ser det altså ut til at kjørebegrensninger er nettopp det vi kan komme til å få i overskuelig fremtid.