<b>PLUG-IN:</b> Porsche lager nå ladbar hybrid av den populære SUV'en Cayenne. Foto: Porsche
PLUG-IN: Porsche lager nå ladbar hybrid av den populære SUV'en Cayenne. Foto: PorscheVis mer

Kommer: Porsche Cayenne e-hybrid

Den kan snu prislistene for Cayenne på hodet.

Nåværende Porsche Cayenne har fått så lang tid på veien at det er duket for en oppgradering, en såkalt facelift. I samme slengen gjør Porsche endringer i motorprogrammet.

En vanlig hybrid vil ikke lenger bli tilgjengelig, men til gjengjeld har Porsche laget en ladbar hybrid, Cayenne e-hybrid.

Cayenne føyer seg dermed inn i rekken som den tredje e-hybriden fra Porsche, med Panamera og 918 Spyder som de to andre.

Sjekk også: Mercedes C-klasse testet til terningkast fem og C-klasse stasjonsvogn til terningkast fem

Kan bli prispresser

Det er for tidlig å si noe om prisene på Cayenne e-hybrid, men den kan vise seg å bli en prispresser. Dette avhenger av hvorvidt det blir større endringer i de nye avgiftene som trer i kraft etter nyttår.

Indikasjoner på hvor landet ligger vil komme ved fremleggelsen av statsbudsjettet 8. oktober.

Det er varslet høylydt om at ladbare hybrider vil få en ytterligere avgiftslette i forhold til vanlige hybrider.

Testet: Porshe 918 Spyder, markedets råeste hybrid?

FORNYET: Også innvendig har Cayenne fått små endringer. Foto: Porsche Vis mer


Sterke saker

Det er litt av en kraftpakke Porsche presenterer her, for samlet effekt fra hybridlinjen er på hele 416 hestekrefter, fra et dreiemoment på 590 Nm. Hele dreiemomentet er i tillegg på plass fra 1.250 omdreininger, og ligger flatt hele veien til 4.000 omdreininger.

Forbrenningsmotoren er en 3 liter V6 som alene yter 333 hestekrefter.

Den utgående hybridutgaven hadde et nickel-metallhydrid batteri på 1,7 kWh, mens den nye oppladbare hybriden får et Lithium-ion batteri på 10,8 kWh, over fem ganger så mye.
Batteriet har samme form og størrelse som i Panamera e-hybrid, men har større kapasitet, og yter derfor 28 Ah, mot Panamera ehybrids 24,5 Ah.

Dette er Porsche Panamera e-hybrid

Elektromotoren har også fått mer enn doblet effekt i forhold til den ordinære Cayenne Hybrid, fra 34 til 70 kW, eller 95 hestekrefter.

Snill på forbruk

Å putte en hybrid drivlinje i en bil som Porsche kan virke motsatt av det bilen er laget for, men både Porsche 918 Spyder, LaFerrari og McLaren P1 er eksempler på det motsatte. Hybrid-løsningen er ikke bare med på å senke forbruket, men kan alternativt også gjøre en bil sprekere.

-Supersportsbiler MÅ være hybrider!


Elmotorens dreiemoment er tilstede fra første øyeblikk, på et tidspunkt hvor forbrenningsmotoren ennå ikke har rukket å bygge opp nok turtall til å levere kreftene.

Resultatet er vinn-vinn. Enten lavere forbruk alene, eller ekstra krefter når du ønsker det.

Dermed er det også duket for heftigere ytelser. Sprinten til 100 km/t er unnagjort på 5,9 sekunder, og toppfarten er 243 km/t. Porsche opplyser også at kvartmila gjøres unna på 14,2 sekunder, uten at det er veldig mange som kommer til å bruke en Porsche Cayenne til dragrace.

På strøm alene har Cayenne e-hybrid en oppgitt rekkevidde på 18 - 36 kilometer, og kan kjøre i opp til 125 km/t.

Vi har testet lillebror Macan

GIFTGRØNNE: De giftgrønne bremsekaliperne er blant de få detaljene som viser at bilen er en e-hybrid. Foto: Porsche Vis mer


Av synlige forskjeller det først og fremst de giftgrønne bremsekaliperne som er lettest å kjenne igjen. Innvendig er det instrumenteringen og instrumentenes nåler, som har samme grønnfarge som kaliperne.

Det som nå gjenstår er å se hvordan myndighetene tilrettelegger for ladbare hybrider i neste års statsbudsjett. Dersom teknologien får avgifter som står i stil med oppgitt forbruk, ser det lyst ut med tanke på prislappen. De første indikasjoner får vi altså 8. oktober.