Tre elektriske VW Golf var nylig på Norgesbesøk Foto: Fred Magne Skillebæk
Tre elektriske VW Golf var nylig på Norgesbesøk Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

Kommer: Elektrisk VW Golf

I 2014 kommer bilen som gir svar. Er massene klar for elbiler?

Volkswagen er for tiden på en turné landet rundt med en spesiell bil, og det våkne øyet har fått med seg at det er snakk om en elektrisk utgave av folkebilen Golf; Norges mest solgte bil.

Vi har naturligvis kjørt den. Det samme har miljøvernminister Bård Vegard Solhjell, som møtte representanter fra VW og pressen utenfor miljøverndepartementet.

Svindyr

Bilene som nå ruller rundt i Europa er som testobjekter å regne. Dersom du er en av de heldige som har fått kjøre bilen på et av dens stoppesteder, så vær klar over at det antagelig er den dyreste bilen du noen gang kommer til å få prøve. Ettersom hvert enkelt eksemplar er håndlaget, og modifisert til å takle en elektrisk drivlinje, så er kostnaden for hvert eksemplar minst et par millioner norske kroner, og vel så det.

Tre elektriske VW Golf var nylig på Norgesbesøk Foto: Fred Magne Skillebæk
Lading i logoen. Foto: Fred Magne Skillebæk
Bård Vegar Solhjell får forklart detaljer om bilen. Foto: Fred Magne Skillebæk
På Oslo-turne med en sjelden Golf. Foto: Fred Magne Skillebæk
Lading i logoen. Foto: Fred Magne Skillebæk
Ikke helt vanlig. Foto: Fred Magne Skillebæk
Detaljer fra førermiljøet. Foto: Fred Magne Skillebæk


Uinteressante spesifikasjoner

Prototypen som nå vises frem ble første gang vist frem i 2010. Den har en elektromotor på 115 hk, et dreiemoment på 270 Nm, og en rekkevidde på 15 mil. Batteripakken består av 180 celler, fordelt på 30 moduler, og er naturligvis av typen Lithium Ion. Bilen akselerer til 100 km/t på 11,8 sekunder, og har en toppfart på 135 km/t. Alle disse tallene vil uansett endre seg når den endelige bilen dukker opp på markedet i 2014.

Batterier: Eie eller leie?

Smarte løsninger

Vis mer


I selve takluken befinner det seg et solcellepanel som blant annet gir strøm til forhåndskjøling av kupeen, og til andre mindre hjelpemidler som krever strøm. Deriblant kjøling av batteriene. Samme løsning finner vi også på Prius.

Selve ladetiden er mer eller mindre som på andre tilsvarende batterier, men VW oppgir rundt ti timer fra en ordinær 10 A kurs. Fra en såkalt Wallbox, en dedikert veggboks som vil bli å finne på flere offentlige steder, så vil ladetiden krympe til cirka tre timer. I tillegg er bilen utstyrt med en ny ladestandard som gjør at den kan lades fullt ut på 15-20 minutter. Dette er en standard som nå flere av de store bilprodusentene har enes om.

LES ALT OM ELBIL

Kompromisser

Detaljer som at denne versjonen av Golf har mistet 70 liter bagasjeplass er egentlig av liten interesse, så lenge vi vet at denne bilen ikke vil komme på markedet. I den neste generasjonen er det grunn til å tro at plasstyveriet fra batteriet vil bli mindre, ettersom bilen er snekret for å være en elbil fra bunnen av. I mellomtiden har VW lagt batteriene i bunnen av bagasjerommet, samt i tunnelen hvor mellomaksler og eksosanlegg normalt ligger.

Sjelden mulighet

Det er ikke hver dag en bilprodusent lar mannen i gata få prøve slike biler, men her gjør altså VW et unntak. Bilene er på en lengre reise rundt i Europa, rett og slett for å spise kilometer i et testformål, samt å formidle budskapet om at en elektrisk Golf er på vei, noe som har vært kjent en stund.

Vis mer


Venter på ny modell

Samtidig som VW får prediket sin historie, så får de også testet ut bilene og teknologien i bredere skala. Den Golfen som kommer på markedet med elektrisk drift er nemlig ikke den bilen VW nå har latt oss få kjøre. Bilen som nå ruller rundt på turné er sjette generasjon Golf, mens den elektriske versjonen vil være basert på sjuende generasjon. Den elektriske utgaven vil være i salg i 2014 sier VW selv.

Ny generasjon

Det er sunn fornuft som er grunnen til at de velger å vente. Den sjuende Golfen er laget for å ta imot en elektrisk drivlinje, mens de nåværende prototypene må modifiseres for å takle løsningen. Derfor er det også nesten garantert at Golf 7 vil få en annen konfigurasjon enn dagens prototype, som har en rekkevidde på vel 15 mil.

På disse spørsmålene blir VW’s representanter noe mer vaklende, og ønsker ikke svare spesifikt.

– Det får tiden vise, blir vi fortalt, men regn med at en god del skjer i løpet av de neste to årene. Da vil ikke 15 mil være godt nok.

Skoda viser tilsvarende

Flere konkurrenter

Det blir med andre ord konkurransebildet som vil være med å bestemme den endelige rekkevidden, og hvor mye batterier Golf vil ha. Av de bilene som nå er på markedet, så blir Leaf en av de sterkeste konkurrentene. I tillegg har Volvo en elektrisk C30 på gang. En elektrisk Ford Focus er også snart på plass. Samtidig forteller VW at prisen på batterier i 2015 vil være halvparten av hva de er i dag. Dermed er det grunn til å tro at det økonomisk vil være rom for et større energilager enn det de presenterer i dag.

En soleklar konkurrent

Som vanlig

Detaljer fra førermiljøet. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer


I bruk kjører den elektriske versjonen like fint som en ordinær Golf, og du trenger heller ingen videre innføring for å håndtere den. Girspaken er der den normalt pleier å være, selv om den inneholder bare fire bokstaver. P for park, D for drive, R for revers, og en B. Sistnevnte gir mer motorbrems og regenererer mer energi tilbake til batteriet hver gang man slakker av på gassen enn om bilen står i ordinær Drive.
I tillegg til den ekstra bremsekraften man får i B-posisjon, så har VW lagt inn justerbar bremseenergi i posisjon D. Justeringen skjer i fire trinn, og styres med girhendlene bak rattet. Pluss på ene siden, minus på andre.

Planen klar

At VW mener alvor kan ingen betvile. Frem til 2016 skal de investere 62,4 milliarder euro, hvorav 2/3 skal satses på mer effektive motorer, teknologier, og mer miljøvennlig produksjon. Et delmål er å ha et samlet utslipp fra produktprogrammet på under 120 gram CO2/km i 2015.

Den elektriske Golfen er likvel ikke den første elektriske bilen vi får se fra VW. Den er nemlig enda mindre, og heter e-UP!