<strong>DYRT OG IRRITERENDE:</strong> Åtte av ti unnlater å gi beskjed. Foto: COLOURBOX
DYRT OG IRRITERENDE: Åtte av ti unnlater å gi beskjed. Foto: COLOURBOXVis mer

Kommentar: Bulk og hærverk

Det kan være ganske frustrerende å oppdage at bilen har blitt bulket mens den har stått parkert.

Mange har vært borti det. Bilen blir skadet uten at man selv har skyld eller mulighet til å påvirke det. Ofte skjer det mens man står parkert. Det kan være ganske frustrerende. I løpet av det siste drøye halvåret har undertegnede opplevd dette ikke mindre enn fire ganger på privatbil i eie eller disposisjon.

Som motorjournalist kjører man mye og mange biler. Det er naturligvis likevel alltid med respekt jeg forvalter biler jeg ikke eier, slik de fleste vel tenker. Så har det da også gått bra i mine år i bransjen. Verre har det vært på privatfronten. Her har Murphys lov slått til så det holder - til nå hele fire ganger. Og man står hjelpeløs tilbake uten noen å konfrontere eller til å ta regningen.

Hurra for den som meldte seg

De fire episodene fordeler seg på et innbrudd, en nøkkel dratt langs bilsiden og to påkjørsler i en eller annen form. Kun i et av tilfellene har den ansvarlige meldt seg. Og det står det respekt av.

Les også: Bulkeren stikker av - du betaler regningen

Regningen forsvinner ikke

Jeg har overhodet ingen problemer med å godt at man av og til gjør en bommert. Kanskje kan det være ulike omstendigheter inne i bildet som gjør det lettere enn man ofte tror, enten det er barn eller andre ting. Noen er da ærlige og sier fra, vel vitende om at skader koster. Og noen må betale. Regningen forsvinner ikke selv om den ansvarlige stikker av. Det er bare andre som må ta den.

I tilfellet hvor jeg ble varslet, var det ikke snakk om store skaden. Vi gjorde opp i all vennskapelighet og saken er for lengst glemt, men takknemlig er jeg fortsatt.

8 av 10 stikker

I følge en undersøkelse foretatt av forsikringsselskapet IF viste det seg at 8 av 10 stikker av etter man har skadet andre biler. Og halvparten har opplevd å få bilen bulket. Det betyr at dette er et betydelig problem for ganske mange av oss.

Resultatet av en av de nevnte episodene Vis mer


Årsaken er naturligvis kostnadene som følger med skaden. Jack Frostad i IF tror ikke folk er klar over hvor store kostnadene egentlig kan bli.

- De vil bli overrasket over hvor store kostnader de har påført andre, sier han til Dinside Motor.

Skjerpe seg

Han ber folk å skjerpe seg og ta det høye prisnivået på reparasjoner innover seg. For kostnaden må dekkes. Det er det mange uskyldige som har fått erfare.

Forsikring hjelper ikke alltid

Selv små skader kan nemlig fort passere over 10.000 kroner. Og forsikringen er ofte ikke til særlig stor hjelp.

- Du må fort opp i en 12-15.000 kroner før det lønner seg å bruke forsikringen, sier Frostad, og understreker samtidig at dette kan variere en del avhengig av bonus, premie og bil.

Ikke alltid like ille

Dersom du har 75 prosent bonus og har hatt det i over 5 år, vil du ikke miste bonus på den første skaden. Og det er også mulig å spare seg opp egenandelsfordeler ved skadefri kjøring. Men disse ordningene vil også kunne variere noe.

Det er dermed ikke sikkert at du må betale hele skaden selv. Forsikringsselskapet kan hjelpe deg med utregningene for å finne ut om det lønner seg å belaste forsikringen.

Forpliktelse

Men det er vel egentlig uansett ikke saken. Som skadeansvarlig har man både en moralsk og juridisk forpliktelse til å si fra. Og den er uavhengig av kostnadsnivået. Av og til koster det litt å gjøre det som er rett. Men det er verdt det.