SVÆR, MEN SPORTSLIG: Over fem meter lang, men med ytelser som en sportsbil - det lover Audi angående den nye SUV-en Q8, som vi ser her i en ny Sport Concept-utgave i Genève. Den bruker 48-volt elektro-teknologi fra SQ7 TDI, men kombinert med bensinmotor. Foto: Jamieson Pothecary
SVÆR, MEN SPORTSLIG: Over fem meter lang, men med ytelser som en sportsbil - det lover Audi angående den nye SUV-en Q8, som vi ser her i en ny Sport Concept-utgave i Genève. Den bruker 48-volt elektro-teknologi fra SQ7 TDI, men kombinert med bensinmotor. Foto: Jamieson PothecaryVis mer

Audi Q8 Sport Concept - ny 48V-Audi

Kommende toppmodell i ny versjon fra Audi

Dette er andre gang Audi viser en Q8 i konseptversjon, men det leder opp til en kommende produksjonsmodell som ikke vil være svært annerledes.

For to år siden kunne vi vise omtrent hvordan Q8 kom til å bli seende ut, takket være et meget vellykket datagenerert bilde fra spionfotografene i Automedia.

Katten er nå ute av sekken - i det minste i konseptform. Forrige gang var i Detroit i januar - da viste de Q8 første gang. Denne gangen er det Q8 Sport Concept det dreier seg om. Audi kaller den ekstremt «dynamisk» og luksuriøs. Hvis de har klart å gjøre en stor SUV på over fem meter virkelig dynamisk, er det godt gjort.

LETT HYBRID: Med en høyst realistisk drivlinje og troverdig eksteriør - muligens med unntak av 23-tommers felger - regner vi med at produksjonsversjonen av Q8 er rett rundt hjørnet. Frankfurt-messen til høsten, kanskje? Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Bilen er 502 centimeter lang, 205 centimeter bred og 170 centimeter høy med en akselavstand på hele tre meter.

Adaptiv «sports»-luftfjæring skal tillate å tilpasse kjøreegenskapene etter diverse kjøreforhold og ønsket kjørestil. Den sørger for at bakkeklaringen kan justeres opp eller ned i fem nivåer over totalt ni centimeter.

Konseptbilen er utstyrt med temmelig voldsomme hjul med 23-tommers felger og dekkdimensjon 305/35-23. Vi regner med at de fleste produksjonsbilene vil være mer moderat utstyrt.

48-volts løsning

Men vi vet at Audi har det i seg - vi opplevde det senest med Audi SQ7 TDI, en imponerende oppvisning i usannsynlig dynamisme i en svær og tung bil. Og det er noen fellestrekk mellom den og denne Q8 Sport Concept, hvorav teknologien som består i å benytte en letthybrid-løsning med et ekstra 48-volts elektrosystem som er koblet opp mot et litiumion-batteri. Dette tillater blant annet å benytte en elektrisk drevet kompressor for å oppnå harmonisk og effektiv kraftutvikling.

Systemet tillater også å fange energi som ellers ville gått til spille, og det skal ifølge redusere utslipp med 25 gram CO2 per kilometer, tilsvarende 0,1 liter lavere forbruk per mil.

TRENGER LUFT: Generøse luftinntak, smale lykter, store felger og breddede hjulbuer gir SUV-en en viss sportsbilkarakter. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Kompressor og biturbo

Forskjellen består i at de her har valgt en bensinmotor og ikke en dieselmotor. Et tegn i tiden? Uansett er det en V6-motor med det moderate slagvolumet på tre liter som tjener som drivkilde , men det forhindrer ikke ytelser på meget høyt nivå: 476 hestekrefter og 700 newtonmeter. Dette takket være hjelp fra den elektriske kompressoren og to turboladere. Dette gir en oppgitt akselerasjonstid på 4,7 sekunder fra 0 til 100 kilometer i timen. Toppfart er 275 kilometer i timen.

Elektromotoren forsyner 20 kilowatt av effekten og 170 newtonmeter av momentet. Litiumion-batteriet på 0,9 kWt lagrer nok energi til at bilen kan kjøre uten at bensinmotoren går, for eksempel i saktegående kø eller ved parkering.

HEFTIG HEKK: Her har Audi-designerne fått boltre seg mer enn vanlig: Tøff hekkspoler og alu-diffuser med ovale enderør understreker sportslige ambisjoner. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Spesifikk design

I forhold til Detroit-konseptet er denne breddet noe - den har 1,2 centimeter videre hjulbuer - og den har karakteristiske vindavvisere og en front som er dominert av den åttekantede single frame-grillen med bikubemønster. Bak finnes en dynamisk hekkspoiler og en aluminiumdiffuser som forsterker det sportslige inntrykket.

Luksus

Audi har villet gi interiøret en resolutt luksuriøs karakter, med sofistikerte materialvalg som vevet karbonfiber, børstet aluminium og nappa/nubuck-skinn. Audi fremhever dessuten mye plass og betjening via store berøringsskjermer hvorav en såkalt black panel.

Det skal være god plass til fire voksne også bak, selv om taket skråner noe for å gi SUV-en et kupé-aktig preg. Bagasjerommet er generøse 630 liter

DIGITALISERT: Audi Q8 sport concept har betjening via berøringsskjermer, virtual cockpit og kontaktanalogt head-up display. Foto: Audi Vis mer

Mer digitalt

Instrumenteringen er en videreutviklet utgave av det avanserte digitale instrumentpanelet ved navn Virtual Cockpit. Denne er enda mer detaljert enn før og har en oppløsning på 1920x720 piksler.

Den suppleres av det Audi kaller «contact analog head-up display» eller kontaktanalog frontruteprojisert informasjon. Den benytter såkalt intelligent augmented reality eller forbedret virkelighet, litt som om man mikset en kjøresimulator med realiteten.

Q8 har nå vært vist som konseptbil to ganger i ulike versjoner, så vi håper det blir virkelighet neste gang. Vi venter spent på listen over biler som skal vises på bilutstillingen i Frankfurt til høsten.

Les også:

Audi Q8 sport concept
Audi Q8 sport concept
Audi Q8 sport concept
Audi Q8 sport concept