Komfortabel GT-småbil

Det er ikke nyreknusende demping og gocart-styring som preger den foreløpig sprekeste 207en.

Derimot er det komforten som har gjort sterkest inntrykk etter en ukes test. Særlig fleksibiliteten i motoren, andregir fra 15 til 105 km/t, og det høye dreiemomentet gjør denne bensinbilen svært attraktiv.

Og det sportslige lider ikke, det er mye kjøremoro 207 GT, selv om den mangler den asfaltslikkerfølelsen som man fikk i forgjengeren 206 i RC-utgave.

Kombinasjonen sportslighet og komfort, og den praktiske størrelsen, gjør 207 GT til en bil det er lett å like, og lett å trives med.

Samarbeidsmotor

Vis mer
Vis mer


Denne 1,6-literen er et samarbeid mellom PSA-gruppen og BMW, og er en motor som finnes i flere versjoner både med og uten turbo. I Mini Cooper S leverer den 175 hestekrefter, mens den i 207 dukker opp i to versjoner, 116 og 150 hestekrefter. Det er sistnevnte som sitter i 207 GT, og det er en turbo som gjør den så sterk og fleksibel.

1,6-literen er en moderne motor, for eksempel klarer den spreke turboversjonen forbrukstall som den gamle 1,6-literen i 110-hesters versjon, og uten turbo gir den betydelig lavere forbruk.

Også GT-diesel

Peugeot har to GT-biler i 207-serein, og den andre er en dieselversjon med 1,6-liter og 109 hestekrefter. Vår turbobensinmotor leverer imidlertid akkurat samme dreiemoment som diesel-GTen, 240 Nm, men bensinbilen slår denne gang dieselversjonen ved å stille med fullt dreiemoment fra 1.4000 o/min, mens dieselmotoren trenger 1.750 o/min for å levere fullt.

Og siden det er så stor forskjell i hestekrefter oppleves disse to bilene som ganske forskjellige, med bensinbilen som den klart sprekeste.

Les om motor og kjøreegenskaper her.