Kom deg frem med snøsokker

Mange har nok testet ut kjettinger på bilen sin og funnet ut at det både er vanskelig og tungt å få på plass. Sokkene vi har testet er en ny opplevelse i brukervennlighet.

Autosock koster 599 kroner og selges via bensinstasjoner og ledende bilrekvisitaforretninger. Vis mer

Kom deg frem med snøsokker

  1. Store bilder
Her den halvveis montert. Vis mer
Det er trangt å komme til mellom skjermbue og dekk. Vis mer
Perfekt montert. Vis mer


Fordelene med kjetting på snø og is er åpenbare. Kjetting forvandler selv den mest snøskye bil til den reneste isracer'n. Problemene er at de kan ødelegge både felger og skjermbuer og i tillegg er de ukomfortable å kjøre på.

Sokker

Sokkene kommer i en liten pose og tar ikke stor plass. De får plass i et lite rom i bagasjerommet og blir levert sammen med to plastposer med fingre til å ha på hendene under montering. Naturen vil det stort sett slik at hjul og bil er ekstra møkkete når behovet for slikt utstyr melder seg og derfor kommer hanskene godt med. Sokkene er laget i nylon og kan vaskes. Ideen er hentet fra situasjoner hvor det ble brukt tepper, sekker og granbar under hjulene for å komme i gang. Sokkene kommer i fire størrelser og passer på dekk i dimensjonen 145-13 til 215/55-17.

Montering

Vi testet sokkene på den nye Golfen, og vi opplevde det samme problemet her som da vi testet kjetting på en Peugeot 406, det er veldig trangt mellom dekk og skjermbuer. Det gjør det plundrete og få strikken på plass på innsiden av dekket. Fremgangsmåten blir å tre på halve sokken, rulle bilen litt fremover eller bakover og strekke på resten. Den siste tilpassningen går av seg selv når du begynner å kjøre. Med litt flaks blir de sittende slik de skal.

Kjøring

Umiddelbart etter igangkjøring vil sokkene plassere seg riktig på dekket. Du kan kjøre i inntil 50 kilometer i timen og opp til denne hastigheten merker du egentlig ikke at de sitter der. Kjører du fortere enn 50, vil sokkene begynne å blafre. Golfen hadde vinterdekk av typen Continental Conti Viking Contact 3. Overgang til sokker ga ikke den helt store halleluja-opplevelesen, men vi merket effekten best på is og veldig glatte underlag. Da klarte vi igangkjøringer på steder det var umulig å komme i gang med bare vinterdekk. I løs snø virket det som dekkene gjorde en bedre jobb en sokkene. Har du gamle og dårlige dekk vil nok effekten bli mye større. Vi kjørte cirka en mil med sokkene på, og selv med hjulspinn og moro ble de ikke så veldig slitt. Vi var også innom en gruset vei og det tålte sokkene også bra. Det var først på asfalt det ble virkelig fart i utslitingsprossessen.

Resultat

Fremkommeligheten med sokkene blir ikke nærheten av hva du opplever med kjetting, men sokkene har andre åpenbare fordeler. De ødelgger ikke bil og felger, de er enklere å montere, komfortable å kjøre med og et par hundrelapper billigere. For deg med dårlige dekk er det nok mye hente og vil gjøre at du får den lille ekstra fremkommeligheten du trenger på en vanskelig dag. Har du bil med bakhjulsdrift anbefales det to sett for å oppnå styrbarhet på forhjulene. Sokkene koster 599 kroner og selges på bensinstasjoner og i noen bilrekvisitaforretninger.

Test av hurtigkjetting.