<b>BRA RESULTAT:</b> Men mange ville nok forventet at Mercedes fikk en høyere score enn en kinesisk nykommer i Euro NCAPs strenge kollisjonstest. Foto: EURO NCAP
BRA RESULTAT: Men mange ville nok forventet at Mercedes fikk en høyere score enn en kinesisk nykommer i Euro NCAPs strenge kollisjonstest. Foto: EURO NCAPVis mer

Kollisjonstester: Nyeste Euro NCAP-rapport klar

Den store overraskelsen er et sensasjonelt kinesisk resultat.

Det var egentlig ikke knyttet særlig spenning til Mercedes-Benz' resultater idet den tyske premiumbilprodusenten forela sin nyeste og mest avanserte modell i mellomklassen, til krasjtest hos Euro NCAP.

Mercedes' nyeste

Vi snakker selvsagt om helt nye C-klasse, en bil vi nylig hadde inne til test., og som vi regnet med ville få best tenkelige resultat.

Fem stjerner av fem mulige fikk den. Men best tenkelig? Nei.

Kinesiske Qoros var den sikreste bilen fra Euro NCAP-testene i fjor, og den har ikke Mercedes greid å slå på et eneste punkt!

Betyr dette at tyskeren hviler på sine laurbær til en viss grad?

Sikkerhet koster

I så fall får de seg en vekker nå. Men altså: Mercedes-Benz C-klasse fremstår som en av de sikreste bilene du kan kjøpe i dag. Har du råd til alt ekstrautstyret, kan du føle deg bedre beskyttet enn noen gang tidligere i denne kategorien.

Slått av Qoros

BRA, MEN... Slik ser bilen ut etter krasjtesten. Foto: Euro NCAP Vis mer


Men med det utstyret som er inkludert i versjonen som er kollisjonstestet, gjør ikke bilen det mer enn «sånn passe» i det som handler om sikkerhetsutstyr. Den aktive vinglevarsleren / assistenten kan for eksempel ikke tas hensyn til da det er et tilvalg.

I denne delen av evalueringen får bilen 70 prosent, mot Qoros' 81. For øvrig får Mercedes det hederlige resultatet 92 prosent i voksenbeskyttelse, 84 prosent i barnebeskyttelse og heller ikke så verst i beskyttelse av fotgjengere i tilfelle sammenstøt - 77 prosent ble scoren her.

Men Qoros for sin del fikk altså 95 prosent i voksenbeskyttelse, 87 prosent i barnebeskyttelse og samme poengsum som Mercedes - 77 prosent - for fotgjengerbeskyttelsen.

Her kan du lese mer om det sensasjonelle kinesiske resultatet

Hyundai mindre bra

Den lille bybilen Hyundai i10 ble også testet denne gangen, og den gikk det ikke så bra med. Fire stjerner av fem mulige ble fasit, og det er det ingen bilprodusent som kan si seg fornøyd med i dag - selv om kriteriene er blitt stadig strengere.

79 prosent for voksenbeskyttelse må ses på som relativt svakt - her ble det bedømt at skaderisikoen ved sidesammenstøt var i høyeste laget. 80 prosent for barnebeskyttelse, 71 for fotgjengerbeskyttelse og bare 56 prosent for assistansesystemer, var de øvrige resultatene.

– Drøyt å sammenligne

Den norske Hyundai-importøren via Senior PR Manager Morten Brusletto, understreker overfor DinSide at Hyundai i10 er den første bilen i A-segmentet (minibiler), som blir testet under det nye testregimet og mener derfor det er ugreit å sammenligne med andre biler i segmentet som er blitt testet under det gamle regimet. Hyundai mener selv de fint ville klart fem stjerner etter de gamle testkriteriene. Brusletto presiserer videre at nye i10 har et høyere sikkerhetsnivå enn forgjengeren.

Her kan du lese mer om hvordan Euro NCAP foretar sine sikkerhetsevalueringer.

Video: Mercedes-Benz C-klasse:

Video: Hyundai i10: