PRODUKSJONSFEIL: Takata innrømmer feil ved kollisjonsputene på opp mot 118 millioner biler. Et stort antall ruller også i Norge. Foto: NTB Scanpix  
PRODUKSJONSFEIL: Takata innrømmer feil ved kollisjonsputene på opp mot 118 millioner biler. Et stort antall ruller også i Norge. Foto: NTB Scanpix  Vis mer

Takata innrømmer feil på kollisjonsputer:

Kollisjonsputer tar flere liv

118 millioner biler tilbakekalles. Kollisjonsputene tar liv. 

Vi har tidligere fortalt om tidenes største tilbakekallingskampanje i bilbransjen. Den er det japanske Takata som står bak, en produsent som lager kollisjonsputer for en rekke bilmerker.

Antallet berørte biler stiger stadig, og for tiden antas det at et sted rundt 118 millioner biler fra over 20 forskjellige bilprodusenter er berørt.

Senere denne måneden skal saken opp i det amerikanske rettsvesenet, men Takata har allerede meldt at de vil si seg skyldig i det hele. Samtidig melder de å ha øremerket en sum tilsvarende rundt seks milliarder norske kroner for et forlik med de amerikanske myndighetene, i følge Reuters.

Da vi i mai i fjor samlet tallene for det norske markedet, kom det frem at over 130.000 biler må tilbakekalles. Problemet er at ingen har kapasitet til å produsere nye mekanismer.

Det betyr at de farlige løsningene fortsatt vil rulle på veiene i lang tid, og kommer antagelig til å ta flere liv.

Forbrukerrådet er klar over problemet, og meldte sist vi tok opp saken at bilprodusentene måtte rette opp feilen så snart det er mulig.

Dette kan være lettere sagt enn gjort.

Ettersom ingen av de eksisterende produsentene har ledig produksjonskapasitet til annet enn nye biler, så havner bilene som skal tilbakekalles mellom to stoler.

I Norge vil det derfor ta mange år før alle bilene er utbedret, dersom de i det hele tatt blir utbedret. Mest sannsynlig vil mange av dem avgå med døden med den puten de allerede har.