SKREKK-KOLLISJON: Passasjerens hår er det eneste som er intakt etter kollisjonen - bakseteryggen er klemt opptil rattet som igjen befinner seg på høyde med radiatorgrillen... Foto: Fifth Gear via YouTube
SKREKK-KOLLISJON: Passasjerens hår er det eneste som er intakt etter kollisjonen - bakseteryggen er klemt opptil rattet som igjen befinner seg på høyde med radiatorgrillen... Foto: Fifth Gear via YouTubeVis mer

Kollisjon i toppfart

Her har Fifth Gear simulert skrekkscenariet hvor to biler som hver kjører i nær 200 km/t, kolliderer.

Nå er det "heldigvis" ikke slik at to biler som begge kjører i nær 200 kilometer og frontkolliderer kolliderer med en kraft som tilsvarer det dobbelte av hastigheten. Begge absorberer nemlig en energi tilsvarende halvparten av den som blir generert av kollisjonen.

193 km/t+193 km/t =... 193 km/t

Med andre ord tilsvarer en frontkollisjon mellom to biler som tilsammen holder 386 km/t, en kollisjon i halve hastigheten (193 km/t), mot et ubevegelig hinder, som betongblokken i denne videoen.

Dermed holder det i den type ekstrem kollisjonstest Fifth Gear nylig utsatte en typisk, kompakt familiebil for, å la den treffe et ubevegelig hinder i nær 200 kilometer i timen (nærmere bestemt 120 miles i timen (mph) eller 193,12 km/t.

Og det er det de gjorde.



Nyttig og skremmende

Dette er selvfølgelig av en slags morbid akademisk interesse, men vi finner det likevel interessant å dele med de som ikke allerede har sett episoden, denne videoen. Det kan nemlig være nyttig å ha med som bagasje i bakhodet - eller gjerne lenger fremme - kunnskapen om hvordan det i verste fall kan gå dersom man faller for fristelsen til å kjøre villmann - og er så uheldig å møte en annen som er ute i samme ærend.

Eller skulle fyke av veien og havne i en fjellvegg.

Gjennomsnittsbilen

Bilen som ble valgt er en noen år gammel typisk kompaktbil - i Norge ville det vært en VW Golf, men siden dette er England er "offeret" en Ford Focus. Imidlertid ville ikke resultatet bli bedre for passasjerene i større og mer moderne kjøretøyer i denne typen hastighet.

Videoen viser hvordan forsøket ble organisert, og hvordan det gikk.

Det forretnings-orienterte ingeniørdrevne forsknings- og utviklingsfirmaet MIRA, bisto ved denne temmelig ekstreme kollisjonstesten.

Døden garantert

Vi minner om at Euro NCAPs kollisjonstester foretas med hastigheter som er under en tredjedel av dette - ganske enkelt fordi uansett hvor god den passive beskyttelsen er, tåler ikke det menneskelige legeme den belastningen det er å bli stoppet på et øyeblikk fra hastigheter over 65 til 70 km/t.

Sånn sett hadde Stutum rent faktisk rett da han i sin tid sa "Det er ikke farten som dreper - det er den j*** bråstoppen som tar knekken på'ræ."

Se. Og husk.

Les også: Grusomt, men nyttig

Denne artikkelen ble første gang publisert den 24. oktober 2011.