Koleos imponerer

Som en av de aller siste store bilprodusentene lanserer Renault en SUV. De har hatt tid til å observere markedet, og det merkes.

«... bilens adferd på de steinete og hullete fjellveiene var intet mindre enn imponerende.»


FÈS, Marokko (DinSide Motor): Så fikk vi prøvekjøre noe så spesielt som en Renault-SUV. Renault er en av de siste som begir seg inn på dette markedet (vi lar det korte eventyret med Scénic RX4 fra noen år tilbake gå i glemmeboken), og vi ville finne ut om begrepet "den som venter på noe godt venter ikke forgjeves" stemmer i dette tilfellet.

Snill og beskjeden design

Koleos var blitt vist som konseptbil på bilutstillingene i Paris 2006 og så hakket mer realistisk ut enn tøffe Egeus, som sto på Renault-standen i Frankfurt året før. Produksjonsbilen har fått en enda mer "jordnær" design, og vi oppfattet den ved første øyekast, særlig på de første pressebildene, som personlighetsløs og kjedelig.

Så hadde da også designavdelingen fått ordre om at bilen ikke skulle virke aggressiv i fasong og oppsyn, og heller ikke fremstå som snobbete. Etter hvert som vi både kjørte og betraktet bilen fra alle vinkler endte vi etterhvert opp med å trives med bilens i bunn og grunn "hyggelige" utseende.

Nissan+Samsung+Renault

Snill design Vis mer

Koleos imponerer

  1. Store bilder!
Fint interiør som minner mye om nye Laguna Vis mer


Franskmennene har utviklet bilen i samarbeid med partnerne Nissan og koreanske Renault-Samsung. Sistnevnte har produsert biler for det lokale markedet i flere år og produserte i fjor (2007) 170.000 biler ved sine anlegg i Busan, Syd-Korea. Det er her Koleos blir produsert, sammen med Samsungs egen versjon av bilen, QM5. Under pressebriefingen ble det fremhevet at bilen er utviklet på rekordartede 28 måneder og med et budsjett på kun drøye tre milliarder kroner, takket være synergiene mellom de tre involverte selskapene og et nytt system for samarbeid på tvers av kulturer og produksjonsmodeller.

X-Trail-basis

For å forenkle noe: Design er ved Renault, utvikling ved Nissan og produksjon ved Samsung. Når det gjelder plattformen, deler Koleos den med Nissan X-Trail, ingen dårlig referanse blant dagens folke-SUVer og en av våre favoritter i klassen. Det betyr blant annet at bilen har et effektivt system for firehjulsdrift, som vi kommer tilbake til lenger ned. Renault velger å kalle bilen en "4x4 Crossover" med grunnlag i kombinasjonen av personbil-egenskaper og SUV-egenskaper. For vår del anser vi at den helt klart går inn i kategorien kompakte SUVer. Men, la oss nå gå rett på sak: Hvordan var så kjøreopplevelsen?

Trivelig

Man føler seg vel i Koleos; romsligheten er påtagelig både på første og andre seterad. Kvalitetsfølelsen er slett ikke verst og vi likte lay-outen på dashbord og instrumentpanel; førermiljøet minner i det hele tatt en god del om det i nye Laguna, som vi synes er riktig vellykket. Lydnivået i bilen er holdt på et akseptabelt lavt nivå; generelt på de marokkanske veiene der vi kjørte var det rullestøy som gjorde seg mest gjeldende, sammen med vindsus i høyere hastigheter. I lave hastigheter er dieselmotoren hørbar men ikke påtrengende.

Minus for setene

Vis mer
Vis mer
Vis mer


Et element som trekker ned på komfort-siden var skinnsetene foran i testbilen, som vi gjerne skulle hatt bedre justeringsmuligheter for og som virker litt for flate i fasongen - noe vi har opplevd tidligere hos en del koreanere. Støtten kunne også vært bedre. Imidlertid så det ut til å være mulig å få en annen type seter, som ble vist på en utstillingsbil under lanseringen. Og det at setene kunne vært bedre betyr ikke at de er diskvalifiserende dårlige.

Praktisk

Koleos har ellers en god del praktiske aspekter som gjør den vel egnet som familiebil; baksetene kan felles ned med et enkelt håndgrep og gir da et flatt lastegulv. Den todelte lasteluken (som på Mitsubishi Outlander, Citroën C-Crosser og Peugeot 4007), hvorav den nedre delen former en lastelem som tåler inntil 200 kilo, er svært praktisk. Inne i kupéen finnes en rekke oppbevaringsrom og det nedkjølte hanskerommet er romslig. Bagasjerommet er for øvrig ikke spesielt rommelig, og kan betegnes som middels for kategorien. (Volumet oppgis til 450 liter VDA med setene på plass - 1.380 liter med setene nedfelt).

Satt opp for komfort

Understellet er som nevnt basert på Nissan X-Trail men har et eget oppsett for Koleos som gjør bilen mer komfort-orientert. Vi syntes imidlertid ikke dette var til sjenanse selv ved relativt aktiv kjøring. Man kan ikke snakke om overdrevet duving og krenging. Når det er sagt: Bilen oppmuntrer heller ikke til sportslig kjøring - VW Tiguan og den større Mitsubishi Outlander, for bare å nevne to eksempler, har skarpere kjøreegenskaper - men det har helt klart ikke vært meningen med Koleos. For øvrig satte vi pris på både styring og girkassens sjalteegenskaper, som fremsto som behagelig presise i begge tilfeller.

Imponerer på dårlig vei

Vi fikk kjørt bilen en god del på marokkanske fjellveier med en standard som ikke var bedre enn en dårlig norsk hyttevei. Renaults toppsjef, Carlos Ghosn, som var til stede under lanseringen, fortalte oss at det gikk an å kjøre bilen fort og smertefritt på dårlige og steinete veier, og vi tok ham på ordet. Mannen løy ikke; bilens adferd på de steinete og hullete fjellveiene var intet mindre enn imponerende. Understellets evne til å filtrere bort ujevnhetene - deriblant noen temmelig brutale - fremsto som forbilledlig. Samtidig viste firehjulsdriftssystemet seg som særdeles effektivt.

God på alle fire

Koleos er utviklet og produseres både som tohjuls- og firehjulstrekker. Førstnevnte er imidlertid ikke aktuelt i de nordiske landene, og vi stilte da også spørsmålet til Carlos Ghosn: Hva er vitsen med en tohjulstrekker når noe av Koleos' styrke nettopp ligger i det flotte firehjulsdriftssystemet og Renault Scénic (eventuelt Laguna) er et helt greit alternativ for familier med behov for denne størrelse kjøretøy? Svaret var greit nok det, uten å svare til noen produktlogikk: Vitsen er at markedsundersøkelser viser at mange kunder (i hvertfall utenom norden), ønsker det...

Så da så.

Vis mer


For øvrig fungerer, som vi allerede har antydet, firehjulsdriften helt utmerket. Det er mulig å velge utelukkende forhjulsdrift (mer vann på mølla til vårt ovenstående spørsmål), for å spare drivstoff under normale kjøreforhold. Normal-modus betyr at kreftene overføres automatisk etter som det er behov for dem foran eller bak. Fordelingen skjer bakover med opp til 50% trekkraft på bakakselen og systemet er Nissans anerkjente All Mode 4x4-i (elektronisk styrt flerplatekløtsj via magnetfelt), som fungerer overbevisende på siste generasjon X-Trail. Vi fikk testet systemet i en krevende terrengløype - riktignok designet spesielt for denne bilen - og vi kunne konstatere at systemet sørger for en ganske så imponerende fremkommelighet også under forhold som er langt mer ekstreme enn det en normal bruk, selv på vanskelige norske fjellveier, vil by på.

2.5 bensin...

Vis mer
Vis mer


Vi kjørte Koleos både med bensin- og dieselmotor. Førstnevnte, en utmerket Nissan 2,5-liter på 170 hester og 226 newtonmeter, er utvilsomt den mest stillegående motoren, den med mykest gange og den beste på krypkjøring. Den leverer også stadig mer krefter oppover i turtallsregisteret. Men, som når det gjelder kjøreegenskaper, denne typen sportslighet er ikke Koleos' misjon. Denne utgaven gjør unna 0 til 100 på 9,3 sekunder med en toppfart på 185 km/t.

...og 2.0 diesel

Og dieselmotoren, den moderne 2.0 dCi common-rail-maskinen med piezo-elektriske dyser, variabel turbingeometri og vedlikeholdsfritt partikkelfilter, passer best til denne typen bil i og med at dreiemomentet (altså trekkraften) er mye høyere og raskt tilgjengelig - man må bare sørge for å ligge over 1.500 omdreininger i minuttet. Vi kjørte denne i den sterke 175-hesters versjonen og med dens 360 nestonmeter dreiemoment var det bare barnemat å håndtere de 1.655 kiloene bilen tross alt veier. Som bensinmotoren kommer denne med en sekstrinns manuell girkasse. 0 til 100 skal ta 9,9 sekunder og toppfarten er 189 km/t. Den høye utvekslingen på førestegiret gjorde krypkjøring i terrenget litt mindre behagelig enn vi kunne ønsket - motoren ble kvalt noen ganger både av oss og andre under tilvenningen i terrenget. Lavgirserie er ikke tilgjengelig.

Diesel og automat

Motoren kommer også i en mer avgiftsvennlig versjon med 150 hestekrefter og 320 newtonmeter. Erfaringsmessig er dette også en kraftfull og kultivert motor og burde greie brasene bra den også. 2.0 dCi med 150 hestekrefter er tilgjengelig med automatisk, sekstrinns girkasse. Vi har gode erfaringer med denne fra nye Laguna (vår test av denne er like rundt hjørnet), men den fører til at det påløper en god del mer avgifter. CO2-utslippet øker nemlig fra 197 gram per kilometer med manuell girkasse til 221 gram med automat (normert forbruk ved blandet kjøring henholdsvis 0,74 liter per mil og 0,83 liter per mil). Med manuell girkasse er akselerasjonstiden for denne motoren oppgitt til 12 sekunder blank fra 0 til 100 km/t.

Ingen avgiftsvinner

Vis mer


Prissettingen for Norge er en utfordring tatt i betraktning både vekt, effekt og CO2-utslipp. (Henholdsvis, for beste alternativ, 2.0 dCi med sekstrinns manuell girkasse:1.655 kg, 150 hestekrefter og 197 gram per kilometer.... ) Når Koleos blir lansert i Norge mot slutten av september er det lov å håpe på en pris ned mot 400.000 kroner, hvilket i så fall ikke ville være så ille for en mellomstor kompakt-SUV med en fin dieselmotor under panseret. Prisene er imidlertid ikke fastsatt ennå, og vi vil komme tilbake med mer informasjon når lansering i Norge nærmer seg.

Realistiske mål

Renault Nordic har ikke villet gi noe konkret salgsmål, men de virker realistiske på det punktet tatt i betraktning hullene i forhandlerdekningen og et merkevarerykte som må bygges opp. Kvalifiserte gjetninger går ut på snarere under enn over 300 eksemplarer i løpet av første fulle salgsår. Vårt første inntrykk etter lanseringen er at denne bilen fortjener bedre enn det.

Se de store bildene fra lanseringen her!

Her finner du mer Renault-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder