<b>SJEL I BEVEGELSE:</b> Riktignok er bilen - konseptet Mazda Koeru, stillestående på bildet. Designspråket Mazda her viser en subtil oppdatering av, har likefullt det kreative navnet - Kodo, på japansk. Mer konkret mistenker vi at det dreier seg om neste generasjon kompakt-SUV eller etterfølgeren til norgessuksessen CX-5. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
SJEL I BEVEGELSE: Riktignok er bilen - konseptet Mazda Koeru, stillestående på bildet. Designspråket Mazda her viser en subtil oppdatering av, har likefullt det kreative navnet - Kodo, på japansk. Mer konkret mistenker vi at det dreier seg om neste generasjon kompakt-SUV eller etterfølgeren til norgessuksessen CX-5. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆKVis mer

Koeru: Mulig etterfølger til Mazda CX-5

Det er ikke 100 prosent sikkert denne vil erstatte CX-5 - det kan også være en ny variant.

Temaet kupé-aktig SUV er det flere bilprodusenter som har tatt tak i de siste årene. Med denne konseptbilen, ved navn Koeru, viser Mazda hvordan de kunne tenke seg å behandle det, ved å tilføre sitt særegne designspråk, Kodo - eller «sjel i bevegelse».

Dette ble introdusert i 2010 med den spektakulære konseptbilen Shinari, og har, sammen med de mer prosaiske Skyactiv-teknologiene, vært en nøkkelfaktor bak suksessen den lille bilprodusenten fra Hiroshima har hatt de siste årene.

Vil overgå seg selv

Mazda er i det hele tatt glade i å bruke kreative japanske uttrykk i sine benevnelser og denne konseptbilen heter Mazda Koeru. Koeru betyr «å overgå». Det behøver vi antakelig ikke kommentere ytterligere.

MER STRUKKET: Koeru fremstår som mindre høyreist og SUV-aktig enn dagens CX-5. Foto: MAZDA Vis mer


Kommende produksjonsmodell?

Vi finner det svært nærliggende å tro at bilen mer enn hinter til en kommende erstatter av folkesuven CX-5, som har vært en gedigen suksess ikke minst i Norge, og har gjort at Mazda har vokst og igjen har fått solid footfeste i markedet her i landet tross fraværet av elbil i sortimentet.

Les her hvordan den fornyede Mazda CX-5 gjorde det i duell mot Honda CR-V!

Det eneste som taler mot denne teorien er at bilen er hele 20 centimeter lavere enn CX-5 og dermed vanskelig kan kvalifisere som SUV. Crossover til nød, da det utvilsomt er en del SUV-aktige elementer til stede i formspråket og bilen ellers har aspekt av klassisk kombi med dynamisk linjeføring. Mazda kaller den likevel selv «crossover SUV concept».

BIL MED SJEL? Konseptbilen Mazda Koeru har klare likhetstrekk med dagens Mazda-modeller CX-3 og CX-5. Sistnevnte har titt og ofte tronet på toppen av salgsstatistikken over SUV-er i Norge. Foto: MAZDA Vis mer


Som en lavere og bredere CX-5

Høyden på 150 centimeter er bare to centimeter mer enn eksempelvis Ford Focus. De øvrige dimensjonene til Koeru er som følger: 460 centimeter i lengden, hele 190 centimeter i bredden og en akselavstand på 270 centimeter. Både lengde og akselavstand er omtrent som dagens CX-5.

GJENKJENNELIG: Skrått bakfra blir familielikheten med de andre Mazda-crossoverne enda mer påtakelig. Foto: MAZDA Vis mer


Så mye mer vet vi ikke om bilen annet enn at Mazda lover å ha jobbet med aerodynamisk forbedring og reduksjon av støy og vibrasjoner i forhold til dagens produksjonsmodeller. Ellers loves den nyeste Skyactiv-teknologien som skal borge for lett vekt og effektiv motorisering.

- Dette er en klar melding til konkurrentene i dette hurtig voksende og konkurranseutsatte segmentet, heter det til slutt i pressemeldingen fra Mazda.

Så får vi se etterhvert hva slags produksjonsbil dette vil munne ut i.

Alle bildene:

SKARPSKÅREN: Designspråket Kodo gir veldig tydelig fasong og dynamiske trekk. Lyktene omsluttes av LED-ringer. Foto: MAZDA
BIL MED SJEL? Konseptbilen Mazda Koeru har klare likhetstrekk med dagens Mazda-modeller CX-3 og CX-5. Sistnevnte har titt og ofte tronet på toppen av salgsstatistikken over SUV-er i Norge. Foto: MAZDA
BRED: Koeru er 190 centimeter bred - det er som en storbil og vil antakelig bli redusert i produksjonsversjonen. Foto: MAZDA
«FLATERE»: Koeru fremstår på en måte som en Mazda CX-5 som noen har tråkket på. Med sine 150 høydecentimeter er den ikke særlig høyere enn en normal kombi. Foto: MAZDA
GJENKJENNELIG: Skrått bakfra blir familielikheten med de andre Mazda-crossoverne enda mer påtakelig. Foto: MAZDA
MER STRUKKET: Koeru fremstår som mindre høyreist og SUV-aktig enn dagens CX-5. Foto: MAZDA
SJEL I BEVEGELSE: Riktignok er bilen - konseptet Mazda Koeru, stillestående på bildet. Designspråket Mazda her viser en subtil oppdatering av, har likefullt det kreative navnet - Kodo, på japansk. Mer konkret mistenker vi at det dreier seg om neste generasjon kompakt-SUV eller etterfølgeren til norgessuksessen CX-5. Foto: MAZDA


Video: