Koenigsegg-utfordrer fra Sveits: Orca C113

Etter femten år på prosjektet stiler Rene Beck fortsatt mot målet å bygge verdens raskeste produksjonsbil. Orca C113 er et viktig skritt i den retningen.

Vis mer

Koenigsegg-utfordrer fra Sveits: Orca C113

  1. Store bilder!


En Bugatti EB110-lignende Orca-modell ble vist i Genève i 2003. Det var den foreløpige kroningen av 12 års innsats. Målet til mannen som har utviklet bilen er en dag å bygge verdens raskeste produksjonsbil, en oppgave som ihvertfall ikke blir lettere etterhvert som årene går. I år ble C113 vist i sin nåværende utførelse, også i Genève, og bilen ruller nå på sveitsiske veier.

Tysktalende marked

Et eksemplar av Orca C113 (Orca betyr spekkhogger), er altså idag lovlig registrert. Bilen er av supersporttypen med midtmotor. Merket ble etablert først i 2004 med sikte på å promotere og selge bilen med fokus på de tysktalene markedene i Tyskland, Sveits og Østerrike. Dette er fordi disse markedene er bedømt å være de mest mottakelige for denne typen avanserte kjøretøy.

Vis mer


Space frame

Orcaens chassis er av typern space frame utviklet i karbonfiber og det flammesikre fiberet Nomex. Det kan demonteres i tre deler hvilket forenkler service og reparasjon. Strukturen støttes opp av lette aluminiumkomponenter og vekten holdes nede. Hele bilen veier ikke mer enn 850 kilo. Den lave vekten sammen med en heftig motor fra Audi gir imponerende ytelser.

Vis mer


Audi-V8 med dobbel turbo

Den første prototypen av Orca C113 var en utstillingsmodell og forsynt med en enkel 2,3-liters Volvo-motor. Nå har bilen mer seriøse saker å bevege seg med. Det dreier seg om den kjente 4,2-liters Audi-V8eren som finnes i Audis store modeller. Motoren er blitt betydelig trimmet av firmaet MTM. Den kobles til en syvtrinns sekvensiell transmisjon som overfører kraften til bakhjulene. Bilen er forsynt med differensialbrems. En girkasse med hele ni trinn (!) er også tilgjengelig som ekstrautstyr. Motoren er forsynt med to turboladere og produserer 650 hestekrefter ved 5.400 omdreininger mens rødmerkingen først begynner på 10.000 omdreininger i minuttet. Dreiemomentet er 850 newtonmeter ved 4.200 omdreininger.

Med dette maskineriet skal Orca C113 være god for 360 kilometer i timen og 0 til 100 skal ta tre sekunder blank.

Prosjektet fortsetter, men veien mot eventuell verdensrekord blir tøff og René Beck må holde finansieringen i orden. Vi ønsker lykke til...

  • Store bilder finner du her.