Foto: Arash
Foto: ArashVis mer

Koenigsegg, pass opp!

Arash har lenge latt vente på seg, men nå skal det visstnok bli produksjon av den britiske superbilen.

Er du bilinteressert har du sannsynligvis hørt om Arash Farboud. Det er over syv år siden han presenterte sin første sportsbilprototype på AutoSports-messen i Birmingham (2002). 29 år gammel, i 2004, startet han sportsbilselskapet Farboud Cars som produserte sportsbilen Farbio GTS. Evo prøvekjørte den, noe du kan lese om her. Idag heter selskapet Farbio Sportscars og eies av Chris Marsh, sønn av Jem Marsh som var med å grunnlegge den nå nedlagte sportsbilprodusenten Marcos i sin tid. Det tilbyr modellene GTS, GTS 350 og GTS 450.

Superbil-ambisjoner

Men Farboud, som altså solgte seg ut av selskapet, hadde høyere ambisjoner og har jobbet målbevisst mot å få en virkelig supersportsbil på markedet. (Han er for øvrig toppsjef i et farmasøytisk firma). Ved å lykkes i å få en levedyktig sportsbilprodusent på beina hadde han opparbeidet seg en viss troverdighet. Arash Cars ble startet i 2006, et år etter at de første tegningene ble laget av Arash Farboud Designs. I etterkant ble bilen konkretisert som konsept og vist på bilutstillingen i London i 2006.

Foto: Arash


Opp mot 1.000 hester

Den hyper-eksklusive bilen som er planlagt produsert i 70 eksemplarer over de neste fem årene er bygget hovedsaklig i karbonfiber. Motoren er en videreutvikling av LS7-motoren fra Corvette Z06, en massiv V8er med syv liter slagvolum. Bilen er utstyrt med transaksel-girkasse fra Oerlikon Graziano. I utgangspunktet produserer denne kraftpakken 550 hestekrefter. Det skal etterhvert dukke opp kraftigere versjoner enn denne, både 800- og 1.000-hesters utgaver skal være planlagt. Sistnevnte vil i såfall bli en spennende direkte konkurrent til selv de sprekeste Koenigsegg-bilene og være god for over 400 kilometer i timen.

Synes du bilen minner om Ferrari Enzo er ikke det så rart og Farboud har ikke benektet at designen er inspirert av det italienske ikonet.

Prisen er antydet å skulle ligge rundt en halv million dollar, eller i overkant av 2,8 millioner kroner. Før norske avgifter.