Her kjører Koenigsegg Agera S Hundra forbi selveste Bugatti Veyron EB 16.4 - eller er det omvendt...?Se den episke videoen nedenfor! Foto: GTBoard.com via YouTube
Her kjører Koenigsegg Agera S Hundra forbi selveste Bugatti Veyron EB 16.4 - eller er det omvendt...?Se den episke videoen nedenfor! Foto: GTBoard.com via YouTubeVis mer

Koenigsegg mot Bugatti

Dette er et av de sjeldneste syn man kan tenke seg i bilverdenen.

Her møtes to av verdens aller raskeste biler til et episk oppgjør, heldigvis foreviget av folkene i GTBoard.com.

Det er nær Koenigseggs hjemmebane, på en flyplass i Sør-Sverige, det fartsfylte oppgjøret mellom titaner finner sted. Videoen kan ikke kalles en snutt, da den er 25 minutter lang, men verdt hvert minutt, etter vår mening.

Bugatti - Gangloff style

Koenigsegg nr. 100

Vi minner om at Bugatti Veyron, lenge ansett som den ultimate superbilen, har en 8-liters 16-sylindret motor med fire turboer, som yter 1.001 hestekrefter. Utfordreren, Koenigsegg Agera S Hundra overgår den i effekt med 1.030 hester - fra en 5.0-liters biturbo V8-motor.

Koenigsegg Agera R - et villdyr

Hundra er et unikt eksemplar av Agera S, med spesielle gulldetaljer som identifiserer den. Den ble produsert, som navnet indikerer, for å markere at det var Koenigseggs bil nummer 100 - et produksjonstall den svenske superbilprodusenten brukte 10 år på å nå.

Hvilken vinner?

Bugatti har både en lengre historikk og har produsert flere biler. Men er det tilstrekkelig til å vinne duellen med nykommeren, tro? De innehar i hvert fall verdensrekorden for produksjonsbiler med sin Veyron Super Sports. Dette etter at denne først ble fratatt dem, da det var spørsmål om hvorvidt bilen kunne godkjennes som serieprodusert.

Det finnes for øvrig bare to andre produksjonsbiler som er medlemmer av 400 km/t-klubben - SSC ultimate Aero (som skal erstattes av SSC Tuatara), og Hennessey Venom GT.

Men nok prat:

Action!