Koenigsegg: Flower Power og over 1.000 hk

Når man tenker på superbiler er miljøvennlighet en av de siste tingene som blir nevnt. Dette mener Koenigsegg de har funnet en løsning på.Tekst: Martin Berntsen

Selv om den lille og eksklusive produksjonen av Koenigsegg neppe kan betraktes som en av de største årsakene til dagens klimaproblem, sier Koenigsegg selv at de vil ta et standpunkt og bevise at selv et lite selskap som Koenigsegg kan ta seg råd til å utvikle miljøvennlige løsninger.

Det har resultert i en bil som går på bioetanol med enda bedre ytelser enn den vanlige CCX. De sier selv at til og med ingeniørene ble overrasket over den økte kraften. Tidligere CCX-modeller vil også ha muligheten for å bli ombygd av fabrikken til bioetanoldrift.

Koenigsegg oppgir en akselerasjon fra 0 til 100 på 3,2 sekunder og en toppfart på over 400 kilometer i timen. Motoren yter 1.018 hestekrefter ved 7.200 omdreininger og 1.060 newtonmeter ved 6.100 omdreininger. Vekten på bilen er kun 1.180 kilo. Den tuktes med andre ord av Bugatti Veyron som klarer 0 til 100 på 2,5 sekuder og som også klarer over 400 kilometer i timen.

Bruk av biodrivstoff har en positiv effekt på kjølingen av forbrenningskammerene. Sammen med høyere oktanverdi gir det den store kraften.

Den vanlige CCX har også blitt oppgradert for 2007. Blant annet med et nytt revolusjonerende instrumentsystem. De viktigste oppgraderingene er:
- Nytt design
- Hovedinstrumentet viser både hastighet (km/h), turtall, turbotrykk, oljetrykk og hvilket gir bilen står i.

Racingbil

Vis mer

Koenigsegg: Flower Power og over 1.000 hk

  1. Store bilder
Vis mer
Vis mer


Koenigsegg har også utviklet en ny racerbil - CCGT. Den er basert på produksjonen av CC-modellene og CCGT matcher ACOs og FIAs GT1 krav. CCGT er en nedtrimmet versjon av gatemodellen med cirka 600 hestekrefter.

Motoren i CCGT er basert på produksjonen av motoren som sitter i CCX. På vei over i CCGT har de fjernet kompressorene og økt slagvolumet til 5,0 liter.

Holdbarheten på racingmotoren er forventet å være veldig god. Den er nemlig basert på den beviste styrken og holdbarheten i den betydelig kraftigere gatebilmotoren.

Minstevekten for en GT1 racerbil er satt til 1.100 kilo, og de fleste produsenter sliter med å holde seg innenfor dette kravet og må gjennomføre store vektbesparingsoperasjoner. Koenigsegg CC-bilene er veldig lette og stive i gateversjon. Til tross for det veier CCGT kun 1000 kilo. Det gir muligheten for å plassere 100 kg med ballast hvor som helst i bilstrukturen, og fortsatt følge reglene fra FIA og ACO. Dette burde gi Koenigsegg en interessant fordel i konkurranser.

CCGT har veldig korte overheng, som kan bli sett på som en stor fordel når det kommer til å generere nok marktrykk. Etter vidreutvikling av designet på CC-bilene, tror Koenigsegg selv at de har produsert en helt unik pakke med en overraskende dose marktrykk og med optimal vekt. Selv om CCGT har en kort lengde og høyde, vil den likevel bevare tilstrekkelig bredde og lengde mellom hjulene.

Industridesigneren Bård Eker fra Fredrikstad er tungt inne i Koenigsegg, både på eiersiden og på utvikling.

Store bilder finner du her.