Knekollisjonsputen

2003: Knekollisjonsputen

KNEKOLLISJONSPUTE: Beskytter knær, legger og indre organer. Her på passasjerplass. Vis mer


Kombinasjonen bilbelte og frontkollisjonspute vil i mange biler i dag gi meget god beskyttelse for forsetepassasjerenes overkropp. Derfor begynte flere bilprodusenter å rette fokus mot forsetepassasjerenes ben, som i voldelige frontkollisjoner står i fare for å knuses mot rattstamme og andre innretninger i fotbrønnen. I 2003 kunne Toyota introdusere verdens første knekollisjonspute i sin nye Avensis. Og knekollisjonsputen beskytter ikke bare førerens ben. I tillegg bidrar teknologien ifølge Toyota å bistå bilbeltene med å holde passasjeren på plass i setet. Dermed begrenses belastningen bilbeltene utøver på passasjerens mage og indre organer.

Utbredelse: Foreløpig relativt lite utbredt teknologi, men befinner seg på førersiden i flere Toyota- og Lexusmodeller. Vi har også registrert knekollisjonsputer i modeller fra Alfa Romeo, Chrysler, Citroën og Peugeot. Lexus IS og LS er to av svært få bilmodeller som i dag er utrustet med knekollisjonsputer både på fører- og passasjersiden.