Toyota Prius
Toyota PriusVis mer

Knallsikre hybridbiler

Hybridbilene Honda Insight og Toyota Prius oppnår kjemperesultater hos Euro NCAP. Også Renault Grand Scenic, Skoda Yeti og Volkswagen Polo gjør det godt. Citroën er alene om å måtte nøye seg med fire stjerner.

Da første generasjon Prius ble lansert, oppsto mange rykter om at den store batteripakken utgjorde en fare i sammenheng med kollisjon. Disse påstandene er for lengst avsannet og da andre generasjon Prius ble testet av Euro NCAP i 2004, fikk Toyota et håndfast bevis for at selskapet ikke kompromisser med sikkerheten når de utvikler sine hybridbiler. Andre generasjon Prius oppnådde nemlig fem svært solide stjerner. I tillegg skulle bilen vise seg å være blant de aller sikreste bilene som noen gang var testet av Euro NCAP når det kom til sikkerhet for barn.

Og med tredje generasjon Prius beviser Toyota nok en gang at den som kjøper deres gjerrige hybridbiler ikke trenger å være bekymret for sikkerheten.

Full oversikt over alle resultater i denne runden finner du her.

Toyota Prius: 82,6 prosent

Riktignok kan det ved første øyekast se ut som om syv av de åtte testede modellene i denne runden gjorde det omlag like godt - fordi de alle fikk fem stjerner. Men hvis man kikker nærmere på poengene og prosentene som ligger til grunn for stjernene, så viser det seg at Toyota Prius oppnådde en vektet score på hele 82,6 prosent (utregnet av DinSide, siden Euro NCAP ikke offentliggjør sammenlagtscore). Blant de 21 bilene som så langt er testet etter det nye regimet, har kun to biler oppnådd en høyere score: Volkswagen Golf (84,6 prosent) - og - Honda Insight.

Renault Grand Scenic
Skoda Yeti
Subaru Legacy
Volkswagen Polo
Citroën C3
Honda Insight
Kia Sorento
Toyota Prius

Artikkelen fortsetter under fotoalbumet.


Honda Insight: 83,6 prosent

Også Hondas hybridbil Insight - den mest opplagte Prius-konkurrentene på markedet - er nemlig nå testet av Euro NCAP. Og Insight oppnår faktisk en vektet sammenlagtscore på hele 83,6 prosent - 1,0 prosentpoeng mer enn Prius.

Hovedårsaken til at Insight sammenlagt gjør det enda bedre enn Prius, er at Honda-hybriden oppnår enda bedre resultater i frontkollisjonstesten (15,5 av 16,0 vs 15,2) og i nakkeslengtesten (3,1 av 4 vs 2,1). I tillegg er Insight enda mer fotgjengervennlig enn Prius (76 vs 68 prosent oppnåelse).

Renault Grand Scenic

Renault har en svært stolt Euro NCAP-tradisjon og nye Renault Grand Scenic lever opp til forventningene. Med en vektet score på 79,0 prosent oppnår også Grand Scenic fem solide stjerner. Grand Scenic er forøvrig den første bilen som har blitt tildelt 99 prosent oppnåelse i sikkerhetsutstyr-disiplinen. Dette fordi bilen har fått godskrevet både antiskrens, hastighetsbegrenser og beltevarsling for samtlige passasjerer.

Yeti og Polo

Også Skoda Yeti og konsernslektning Volkswagen Polo oppnår solide resultater, med en vektet sammenlagtscore på henholdvis 77,9 og 77,5 prosent. Yeti oppnår forøvrig 3,6 av 4,0 oppnåelige poeng i nakkeslengtesten, den høyeste poengsummen som så langt er tildelt.

Kia Sorento

Den koreanske stor-SUVen Kia Sorento gjør det også meget godt i nakkeslengtesten (3,5 poeng), i sidekollisjonstesten (full score) og i barnebeskyttelses-disiplinen (84 av 100 prosent). Men fordi bilen er relativt aggressiv mot fotgjengere, ender den opp et stykke nede på listen (76,2 prosent vektet).

Subaru Legacy

Subaru Legacy gjør det relativt svakt i frontkollisjonstesten (11,3 av 16 oppnåelige), noe den ikke kompenserer for ved å gjøre det spesielt sterkt i andre øvelser. Bilen ender dermed opp med en vektet sammenlagtscore på 72,8 prosent, noe som er det sjette svakeste resultatet som er tildelt i henhold til det nye Euro NCAP-regimet.

Citroën C3: Fire stjerner

Citroën har enda mindre grunn til å glede seg over de nye Euro NCAP-resultatene. Nye Citroën C3 er slem mot fotgjengere og oppnår kun 0,9 av 4,0 oppnåelige poeng i nakkeslengtesten. I likhet med C3 Picasso - som nylig ble testet - ender lillesøster C3 opp med en vektet sammenlagtscore under 70 prosent og kvalifiserer dermed ikke til den femte stjernen.

Full oversikt over alle resultater i denne runden finner du her.

Kilde: Euro NCAP

Les også:

  • De sikreste bilene: Full oversikt
  • Alt om de nye kollisjonstestene
  • DinSide Motors juveler