Toyota Avensis
Toyota AvensisVis mer

Knallresultater for Toyota

Nye Toyota Avensis er testet av Euro NCAP og oppnådde bunnsolide resultater. Også lillebror IQ fikk fem stjerner, i likhet med Mazda 6 og Mitsubishi Lancer.

Den europeiske kollisjonstest-instutisjonen har fra og med februar i år innført et modifisert testprogram med helt nye poengivingsnormer. Vi kommer i morgen tilbake med grundig informasjon om de nye reglene og poengsystemene.

Tidligere ble alle testede modeller tildelt tre sett med stjerner, basert på henholdsvis voksen-, barn- og fotgjengerbeskyttelse. Den viktigste endringen i det nye testregimet, er at Euro NCAP heretter kun vil gi ett sett med stjerner. Disse stjernene vil sammenfatte bilenes poengoppnåelse i samtlige tester som utføres av Euro NCAP.

Fortsatt mulig å gå i dybden

Euro NCAP fortsetter imidlertid heldigvis å offentliggjøre delresultatene som ligger til grunn for antall tildelte stjerner. Takket være disse delresultatene er det mulig å avsløre hvilke biler som virkelig tilbyr høy sikkerhet - og hvilke som tildeles fem stjerner til tross for svake resultater i enkelte øvelser.

Toyota med sterke resultater

Toyota Avensis Vis mer
«Hvis vi går resultatene nærmere etter i sømmene, viser det seg imidlertid at de to Toyota-modellene skiller seg positivt ut.»
Toyota IQ Vis mer


Den som kun ser på antall stjerner kan fort få inntrykk av at Mazda 6, Mitsubishi Lancer, Toyota Avensis og Toyota IQ gjorde det like godt. Samtlige oppnådde nemlig fem stjerner.

Hvis vi går resultatene nærmere etter i sømmene, viser det seg imidlertid at de to Toyota-modellene skiller seg positivt ut. Ikke bare gjorde de to modellene det best av alle i frontkollisjonstesten med 15,5 (IQ) og 15,0 poeng (Avensis). De gjorde det også best i sidekollisjonstesten med 16,0 (Avensis) og 15,5 poeng (IQ). Også i nakkeslengtesten fremsto de to Toyotaene som vinnere (3,3 poeng til Avensis og 2,7 til IQ) og i stolpetesten ble de kun slått av Citroën C3 Picasso. Sistnevnte endte for øvrig opp med kun fire stjerner totalt, i likhet med Subaru Impreza.

Gode på barnebeskyttelse

Også når det kommer til beskyttelse av barnesete-monterte barn i baksetene, oppnådde de to Toyota-modellene svært gode resultater. Avensis fikk blant annet høyest totalscore, med 42 poeng.

Totalscoren er imidlertid ikke så interessant når det kommer til barnebeskyttelse, fordi størsteparten av poengene tildeles selve barnesetene produsenten har valgt å bruke.

Den mest interessante poengsummen er derfor den som gis for "Vehicle Based Assessment". Denne summen reflekterer nemlig hvordan selve bilen egner seg som plattform for barneseter. Og også her oppnådde de to Toyota-modellene de høyeste poengsummene, henholdsvis 8 (Avensis) og 5 poeng (IQ).

Toyota Avensis
Mitsubishi Lancer
Subaru Impreza
Toyota IQ
Citroën C3 Picasso
Mazda 6



Antiskrens og fotgjengersikkerhet

Også i grenen "Sikkerhetsutstyr" gikk de to Toyotaene av med den poengmessige seieren. Begge modeller fikk 6 poeng, fordi de kan skilte med antiskrens (ESP, VSC på Toyota-språk) i alle europeiske markeder og beltevarslere både for førersete, fremre passasjersete og for baksetepassasjerene.

Når det kommer til fotgjengersikkerhet gikk imidlertid seieren til Subaru Impreza, som oppnådde 26 poeng. Men på de to neste plassene, med 19 poeng hver, finner vi - igjen - Avensis og IQ.

Mazda 6 og Mitsubishi Lancer

Mazda 6 Vis mer


De to andre bilene som oppnådde fem stjerner - Mazda 6 og Mitsubishi Lancer - gjorde det ikke like godt. Mazda 6 fikk for eksempel kun 12,3 av 16 oppnåelige poeng i frontkollisjonstesten, det dårligste resultatet av de seks bilene som ble testet. Lancer ble jumbo i fotgjengersikkerhet-testen og ingen av dem gjorde det spesielt godt i stolpetesten (11,1 poeng). Mazda 6 oppnådde respektable 40 poeng i barnebeskyttelsestesten, men kun 4 av disse poengene var knyttet til selve bilens egenskaper.

Citroën C3 Picasso og Subaru Impreza

Subaru Impreza Vis mer


Citroën C3 Picasso og Subaru Impreza måtte nøye seg med fire stjerner hver. Dette er en smule paradoksalt, fordi de to modellene gjorde det bedre enn Mazda 6 i selve kollisjonstestene, med henholdsvis 81 og 84 prosent måloppnåelse (versus 77).

C3 Picasso tapte først og fremst poeng når det kom til beskyttelse av barn og fotgjengere samt svak utbredelse av antiskrens i de europeiske markedene. Men den lille Picassoen oppnådde faktisk den aller beste summen i stolpetest-øvelsen, der bilen slynges sidelengs mot en jernstolpe.

Også Impreza tapte på relativt svak barnebeskyttelse-score, men var den snilleste av samtlige mot fotgjengere (26 poeng).

Hvor sikker er bilen du vurderer å kjøpe?

Følg med, i morgen kommer vi med en grundig gjennomgang av de nye Euro NCAP-reglene og det nye poengsystemet.

Inntil videre tilbyr vi deg full oversikt over samtlige modeller som opp gjennom historien er testet av Euro NCAP.

De sikreste bilene
De sikreste bilene for barn