Foto: BMW
Foto: BMWVis mer

Knallpris på BMW i3

Her er prisene, og her får du kjøpt den.

BMW har over lengre tid vist oss mer og mer av sin nye elektriske bil, i3. De bruker slagordet Born Electric, rett og slett fordi bilen er bygget fra bunnen av som en elbil.

Med materialvalg som karbon, og en høyst spesiell oppbygging, har de gitt oss en viss frykt for at bilen skal bli for dyr når den endelig kommer på markedet. Nå er prisene endelig ofentliggjort, og frykten er gjort til skamme.

BMW i3 starter på 237.100 kroner, pluss frakt og levering.

OPPDATERES: DinSide.no er tilstede under avdukingen og verdenslanseringen av BMW i3, og serverer ferske bilder så snart duken fjernes!

Billigere enn ventet

Det betyr at du kan få deg markedets desidert mest spennende elektriske småbil for under 250.000 kroner hjemme på gårdsplassen. Dette er billigere enn de fleste turte håpe på.

- Vi må tilpasse oss det internasjonale prisbildet, sier Kjetil Myhre, markeds- og kommunikasjonsdirektør i BMW Norge.

Han er vel vitende om at det ikke lar seg gjøre å legge på litt ekstra i Norge, selv om kundene kanskje er betalingsvillige. I så fall ville bilen blitt et yndet importobjekt for gråmarkedet, noe han ikke er tjent med.

LES OGSÅ: En helt spesiell konstruksjon

Store utslag på utstyr

Ettersom bilen er såpass billig vil utstyret gjøre store utslag på sluttprisen. Eksempelvis blir det en hurtiglader å få som tillegg til en estimert pris på rundt 10-12.000. Vil du ha den største navigerings-pakken, så havner denne på i underkant av 15.000 kroner. Dette er ikke noe mer enn i andre biler fra BMW, men det gjør et prosentvis stort utslag i en lavt priset bil som i3. Kjetil Myhre er derimot usikker på hvor mange som kommer til å velge bilen med mulighet for hurtiglading.

- Plugger du bilen i en 16A-kontakt, så er mye unnagjort på seks timer, forteller han.

Han tror derfor mange kommer til å kjøpe bilen uten mulighet for hurtiglading, og har heller ingen sikre estimater for hvor mye av det øvrige utstyret de norske kundene kommer til å velge.

- Det kommer til å bli mange nye BMW-kunder, ettersom vi nå tilbyr en bil i et nytt segment. Den kommer til å trekke til seg kunder som aldri før har hatt BMW på shoppinglisten, forteller han.

Køen for å få prøvekjøre denne bilen er lang. 100.000 står på venteliste. Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: Fred Magne Skillebæk

(Artikkelen fortsetter under bildespesialen!)

LES OGSÅ: Dette er BMW i3 som kupé

Fem forhandlere pluss verksteder

En i3 blir ikke å finne hos enhver BMW-forhandler, og i Norge er det kun fem forhandlere som får selge den nye bilen:

Oslo: Bilia Oslo og Bavaria Oslo
Bergen: Jæger Sentrum
Stavanger: Bavaria Stavanger
Trondheim: Sulland Auto

Mye tyder derimot på at disse fem får nok å gjøre, for BMW regner med å selge minst 1.000 biler i året, og de tar høyde for en god del mer.

I tillegg til disse fem utsalgsstedene blir det også ytterligere 13 servicepunkter rundt om i landet:

* Bilia Drammen, Bilia Follo, Bilia Vestfold og Bilia Hønefoss
* Bavaria på Gardermoen, i Kristiansand, Haugesund og Molde
* Biltreff (Førde)
* Brages Bilforretning (Ålesund)
* Furubakken, Bærum
* Jæger Åsane
* Strandveien, Trondheim

Salgsvinner

Nissan Leaf har hatt en eventyrlig suksess på norsk jord, og Mitsubishi i-Miev har heller ikke skuffet. Vi tror derimot at BMW i3 med god margin kommer til å bli Norges mest solgte elbil neste år. Biler som Tesla Model S dukker også opp, men selv om også den har en knallpris, blir den for høy til å konkurrere med i3.

Spørsmålet blir nå hva som skjer med blant annet Leaf og i-Miev. Dumper Nissan og Mitsubishi prisene for å møte konkurransen fra BMW?

Norge stikker seg frem

Det er nesten litt komisk at lille Norge er landet nesten alle ser til i elbil-sammenheng. Det finnes ikke en større tetthet av elbiler i hele verden enn i nettopp Norge, noe som hovedsakelig skyldes det norske avgiftsnivået for elbiler. Nå skal det også legges til at vi er det eneste markedet som omtaler i3 som en ren elektrisk bil.

Andre markeder har muligheten for å kjøpe bilen med en bensinmotor som fungerer som en rekkeviddeforlenger, en ren lader, men denne muligheten hindrer det norske avgiftssystemet oss fra å kjøpe. Da blir bilen sett på som en hybrid, og avgiftsbelegges som alle andre ladbare hybridbiler. Denne løsningen blir dermed så kostbar at ingen ville kjøpt den.

Foto: BMW Vis mer


Verdenslansering i kveld

Produksjonsversjonen av BMW i3 er aldri tidligere vist frem, men har verdenslansering i kveld. Avdukingen skjer på gigantiske arrangementer som går synkront i London, New York, og Bejing, og DinSide Motor er selvfølgelig tilstede.

Det er fastsatt en dato for når de første BMW i3 skal rulle ut fra butikkene, og denne datoen er 16. november. Da står også bilene til de norske kundene klare for levering. Den nå offentliggjorte prisen vil nok gjøre at flere vil banke på døren hos de fem forhandlerne denne datoen enn først antatt, og BMW lover at produksjonskapasiteten er god nok til å forhindre lange ventelister. Bare ikke i år. Det vil bare rulle inn et sted mellom 40 og 50 biler før nyttår. Måtte den heldige vinne, for det er allerede ca. 400 kunder som har lagt inn ordre manuelt.

BMW i3 er bare den første bilen ut i den nyskapte i-serien, og neste bil ut er i8. Hovedbudskapet til i-serien er at bilene primært skal være elbiler. Fra før har BMW mer ordinære hybridbiler i både 3- og 5-serien, med tilnavnet Active Hybrid. Disse har i utgangspunktet ikke vært rimelige nok til å slå veldig an. Den situasjonen havner ikke i3 i med de oppgitte prisene.

Vi tipper BMW i3 kommer til å bli neste års mest ettertraktede elbil i Norge.

LES OGSÅ: Prøvekjøring av BMW 3 Active Hybrid