Knallhard SUV-duell

FolkeSUV-klassen vokser stadig. Vi har testet den spennende nykommeren Ford Kuga mot klasselederen Volkswagen Tiguan.

«Kuga er Fords første virkelige folkeSUV... »


Det er ikke mange månedene siden Tiguan fikk hard kamp av BMW X3 og Land Rover Freelander i vår trippeltest. X3 og Freelander tilhører premiumsegmentet i den kompakte SUV-klassen, mens Tiguan med normal motorisering går direkte inn blant folkeSUVer som Toyota Rav4, Honda CR-V og Mitsubishi Outlander.

Tidligere testvinner

Vis mer


Likevel klarte den seg bra i trippeltesten og dro i land seieren, riktignok mye på grunn av prisen, men også på egenskaper imponerte den. Tiguans styrke er at den er en rimelig gjennomarbeidet bil uten store svakheter. Så får det heller være at den ikke bringer så voldsomt mye nytt til klassen.

Bytte bil? Sjekk hva din gamle er verdt.

Debutant fra Ford

Men hvordan står det så til med Ford Kuga? Kuga er Fords første virkelige folkeSUV og vi har sett frem til å kjøre den med spenning. Riktignok har man også hatt mer gammeldagse Maverick i stallen, men den er i denne sammenhengen mindre relevant og interessant.

Designen på Kuga er frisk og motoren på papiret passende til bilen og det norske avgiftssystemet. I tillegg vet vi at Ford er svært dyktige på kjøreegenskaper og kjørekomfort. Alt ligger altså til rette for et skikkelig toppoppgjør.

Én motor

Mens Volkswagen Tiguan kan leveres med en rekke ulike motorer som går på både diesel og bensin, må Ford-interessenter foreløpig klare seg med kun ett alternativ, nemlig en 2,0-liters dieselmotor på 136 hestekrefter og 320 newtonmeter. En 2,5-liters bensinturbo med 200 hester kommer imidlertid mot slutten av året, og denne vil også bli mulig å bestille med automatgir.

Vis mer


Enn så lenge får dieselmotoren gjøre jobben alene, og det er kanskje likeså greit ettersom den uansett ville stått for den absolutte hoveddelen av salget.

Diesel og automat

Slik er det også hos Volkswagen, og derfor fikk vi tak i en 2.0 TDI med 140 hestekrefter og 320 newtonmeter. Vår testbil var utstyrt med automatgir, men en manuell girkasse er standard og på det sparer du over 31.000 kroner.

Pris og utstyr

Vis mer


Apropos priser, Ford Kuga og Volkswagen Tiguan er nesten helt likt priset. Mellom testede og utstyrsmessige noenlunde sammenlignbare Kuga Titanium og Tiguan Sport & Style, skiller det kun et par tusenlapper. Kuga begynner på drøyt 386.000 og Tiguan koster fra omlag 388.000 kroner. Med automatgir stiger prisen på Tiguan til 420.000 kroner.

Mye interessant kan studeres på papiret, men nå er det tid for å se på hvordan Kuga og Tiguan oppfører seg ute på veien.

Les mer om motor og kjøreegenskaper her.

(Denne artikkelen ble første gang publisert 13. juni).

Her finner du mer Volkswagen-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder
  • Her finner du mer Ford-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder