Når mye skal med, er det fort å laste feil. Foto: HALLGEIR RAKNERUD/KNA
Når mye skal med, er det fort å laste feil. Foto: HALLGEIR RAKNERUD/KNAVis mer

Kløner med tilhengere

Altfor mange laster feil, og klarer ikke manøvrere med tilhenger.

Det er mai og høysesong for dugnader og loppemarkeder.

Det betyr at mange tømmer kjeller og loft for skrot, og setter kursen mot nærmeste skole eller avfallsplass for å bli kvitt daukjøttet.

Men hvor god den kursen er, er en annen sak. Det er mange som ikke har peil på å kjøre med tilhenger, eller som ikke vet hvordan de laster oppi tilhengeren på en forsvarlig måte.

- Slik kjøring er de færreste av oss opplært til. Folk har problemer både med å manøvrere hengeren og å laste den riktig, sier konsulent Leif N. Olsen i KNA, Kongelig Norsk Automobilklub, til Newswire.

Slik endrer kjøringen seg med tilhenger:

  • Bremselengden blir lengre, så tilpass farten. Dette gjelder særlig om tilhengeren ikke har brems.
  • Vær oppmerksom dersom tilhengeren er bredere enn bilen din. Husk at du trenger mer plass til å svinge.
  • Rygging blir en helt annen prosess med tilhenger. Pass på å bruke speilene godt, og få gjerne en person til å hjelpe deg.
  • Hvis tilhengeren ikke har brems, og vekten overstiger 300 kg, har du ikke lov å kjøre fortere enn 60 km/t.
Flere tips om hvordan du kjører med tilhenger her

Har du lov å kjøre med tilhenger? Sjekk hvilke regler som gjelder hos Statens vegvesen.

Andre ting du må huske på å sjekke ordentlig, er at tilhengeren er skikkelig festet til bilen. En klikk-lyd signaliserer at kulekoblingen er låst. Kuletrykket bør være mellom 30 og 80 kg. Kontroller at tilhengerens bremselys fungerer.

Du SKAL bruke høyrefeltet på motorveien

Fest lasten skikkelig

Det er livsfarlig å kjøre rundt med last som ikke er skikkelig festet. Du kan risikere at ting detter av når du svinger, eller at noe raser fremover når du bremser. Bruk festeremmer og kontroller nøye at ingenting ligger løst i tilhengeren.

– Det viktigste er at man bruker remmer og jekker på tilhengeren for å feste lasten skikkelig, slik at lasten ikke kan komme i bevegelse. Løsmasse må tildekkes, og last skal heller ikke stikke ut til sidene, sier Leif N. Olsen til Newswire.

Last som stikker ut mer enn én meter bak bilen skal merkes. Skal du kjøre i mørket må det merkes med rødt lys.