BMW Concept 5 Series Gran Turismo
BMW Concept 5 Series Gran TurismoVis mer

Klin ny BMW vist frem

BMW forsøker seg rett og slett med en GT-bil. Den er stor og vil mest sannsynlig også bli en drøm å kjøre langt med.

MÜNCHEN (DinSide Motor): Vi er i Tyskland for å inspisere den nye GT-modellen til BMW. Det foreløpige navnet er BMW Concept 5 series Gran Turismo. For de som grubler over at denne bilen, som ikke ligner 5-serie i det hele tatt, heter 5-serie og ikke 7-serie, kan vi opplyse om at det er den nye 5-serien det siktes til.

Designmessig har den mange likheter med den nye 7-eren, men det hevdes at bilen ikke deler noen plattformkomponenter med dagens modeller. GT-modellen har design og inspirasjon fra Concept CS, som ble vist for litt siden, og den nye 5-serien vil også hente linjer fra denne.

Stor

Vi har nå sett bilen i virkeligheten og sittet bak rattet. Totalt sett kan vi konkludere med at bilen er stor. Den er 4.998 millimeter lang, har høyt tak og en rekke fleksible løsninger. Dette er en romslig bil og jeg har personlig, med mine snaue to meter på sokkelesten, testet at fire store menn går inn i kupéen, uten problemer. Konseptbilen er en fireseter, men den produksjonsklare bilen vil også leveres som femseter.

Litt SUV

Bakkeklaringen på bilen er litt høyere enn 5- og 7-serie, men lavere enn SUVene. Det er lagt stor vekt på lett inn- og utstigning og at man skal ha en litt opphevet førerposisjon. Likevel minner den mest om en lav bil.

Vi tror også BMW vil ha frem en stor bil som er mer politisk korrekt enn en vanlig SUV. Denne bilen vil passere lettere i et litt tandert nabolag.


Baksetet kan justeres ti centimeter i lengderetingen og bagasjeromslokket kan åpnes i sin helhet, eller bare i nederste del. De fleste som har sett en Toyota kombikupé fra midt på åttitallet, har sett mange av disse ”oppfinnelsene” før. Det som egentlig er nytt er at du får dette i en bil som mest sannsynlig har farts- og komfort-ressurser langt utover det som biltypen har tilbudt tidligere.

Bagasjerommet rommer fra 430 til 570 liter, avhengig av posisjonen til baksetet.

Det sies lite om hvilke motorer som kommer i bilen, men det er åpenbart at den vil dele motorer med 7-er som er utstyrt med det nyeste på den fronten. Vi regner også med at firehjulsdrift vil følge på etter hvert, men BMW vil ikke si noe om det nå. Det kommer mer om dette under festivitasen på bilmessa i Geneve i begynnelsen av mars.

Hva skal den hete?

Det er jo for så vidt avslørt at den tilhører 5-serien. BMW sier at den vil få et nummer på høyre side av bagasjeluka og ikke en bokstav og et tall slik som på Z4 og X5. På venstre side vil det være et GT-emblem. På høyre side vil det være samme benevning som på 5-serie. En treliters dieselmotor kan for eksempel hete 530d.

BMW Concept 5 Series Gran Turismo
BMW Concept 5 Series Gran Turismo
BMW Concept 5 Series Gran Turismo
BMW Concept 5 Series Gran Turismo
BMW Concept 5 Series Gran Turismo
BMW Concept 5 Series Gran Turismo
BMW Concept 5 Series Gran Turismo
BMW Concept 5 Series Gran Turismo


Konkurrenter

Her er det litt forvirring. BMW vil helst ikke ha noen konkurrenter og presterte å melde at Porsche Panamera er noe helt annet. Vi har ikke sett Panamera i virkeligheten, men kan ikke forstå disse to bilene skal være så forskjellige. Det samme gjelder Audi A7 som ble vist i Detroit. Dette er heller ikke definert som en konkurrent. Vi må se litt grundigere på dette når bilene kommer nærmere produksjon.

Videre løp for GT er at den bilen vi har sett skal vises på bilmessa i Geneve i begynnelsen av mars. Deretter vises produksjonsbilen i Frankfurt til høsten. Den er på markedet i november.

Redaksjonen gjør oppmerksom på at reise og opphold ble dekket av importøren.