Kledelig V8 i XC90

Du vil kanskje ikke se den så ofte på norske veier, men den nye V8-motoren er både viktig og riktig for Volvos toppmodell.

Kledelig V8 i XC90

  1. Store bilder!


IVALO (DinSide Motor): Den rekordkompakte V8eren er utviklet spesielt for XC90 fordi Volvo vil ha motoren på tvers på grunn av kollisjonssikkerhet. Ingen kunne hoste opp en motor som passet, og Volvo sendte derfor en bestilling til japanske Yamaha som er mest kjent for båt- og motorsykkelmotorer.

Ingen tvil

Det skal være forholdsvis enkelt å se at det er toppmodellen naboen har skaffet seg. Dørhåndtakene og sidelistene er gitt bilens farge, og luftinntaket i støtfangeren har fått seg en kromlist som skinner tydelig i bakspeilet. Selve grillen er også gitt en spesiell gråfarge. Den vanlige V8-stylingen med eksosmunninger på begge sider bak har Volvo droppet, men de to rørene som ender samlet på venstre side bak er litt grovere og blankere enn på de andre modellene. Et nytt sett med 18-tommers felger har også sett dagens lys for at XC90 V8 skal ta seg best mulig ut.

Leverer

Den kompakte motoren leverer alt som kreves av den i en stor SUV, og på finske vinterveier var 315 hestekrefter mer enn nok. En deilig motorkarakteristikk med mer og mer krefter når turtelleren kryper oppover skalaen, og et ekstra skyv mot turtallssperren, er som det skal være. Den siste spurten fra i overkant av 5.000 o/min var markert nok til at hjulene fikk problemer med feste både i andre- og tredjegir, og ga akkurat den sportslige følelsen du fortjener etter å ha lagt de ekstra pengene på bordet for en sprek bil.

Sammenligner vi Volvos 4,4-liter mot konkurrentene står den seg godt. 315 hestekrefter (ved 5.850 o/min) og 440 Nm ved 3.900 o/min gjør at XC90 kan konkurrere direkte mot biler som BMW X5 4,4 iA og Porsche Cayenne S, og blir litt sprekere enn Volkswagen Touareg V8 4,2.

0-100 km/t går unna på 7,3 sekunder, men viktigst med en så stor motor i en SUV er at den er sterk nok i hele registeret til at bilens vekt kamufleres. XC90 føltes betydelig lettere med denne motoren, litt skyldes selvsagt den nye sekstrinns automatgirkassen, men også godt med dreiemoment på lave turtall gir en behagelig kjøreopplevelse. Forbruket er på 1,33 l/mil ved blandet kjøring er ikke så langt unna XC90 T6 som bruker 1,27 l/mil, og den diskré men tydelige V8-lyden gjør alene forskjell nok til å forsvare merforbruket.

Det er ingen tvil om at Volvo er stolt av den nye motoren, den første V8-motoren fra Volvo i en personbil. Motoren er det første du ser under panseret, og er ikke skjult under slanger som i T6-utgaven eller under et plastdeksel som i mange andre biler. Du ser fort at det dreier seg om en V8-motor, men det er kanskje ikke like lett å se at det er en spesiell konstruksjon der de to sylinderadene står i kun 60-graders vinkel.

Bedre girkasse

Toppmodellen til nå har vært XC90 T6, en 2,9-liters rekkesekser med turbo. Den er sterk med 272 hestekrefter og 380 Nm over et på turbovis bredt register, men den har vært utstyrt med en firetrinns automatgirkasse som gjør kjøreopplevelsen litt gammelmodig. I XC90 V8 er en ny sekstrinns automatgirkasse på plass, og gir bilen et klart løft.

I praksis er det vanskeligere å servere en V8er med stigende effektkurve det til enhver tid riktige giret, og en firetrinns girkasse hadde vært en katastrofe. Antakelig var det også nødvendig å utvikle en ny girkasse for at det skulle bli plass til en V8er. Motoren er svært kompakt (75 centimeter lang og 64 centimeter bred), og for eksempel dynamoen er montert rett på motoren uten braketter for å spare plass. Girkassen har fått startmotoren montert på toppen.

Sekstrinnskassen gir mulighet for manuell overstyring, og skiftene er selvfølgelig myke men også ganske raske. Og viktigst av alt, den gir V8eren det spillerom den trenger og er ikke overivrig med å legge seg på lave turtall.

Med fra start


En kjærkommen forbedring av firehjulsdriften er at bakhjulene er raskere med fra start. Ved å ta kontroll over oljetrykket som vanligvis må øke gjennom hastighetsforskjeller på for- og bakaksel, kan driften til bakhjulene overføres raskere. Det er spesielt fra stillestående at dette gjør en forskjell, og dette vil garantert også komme hos andre produsenter som benytter seg av firehjulsdriftssystemer av Haldex-typen.

Når det gjelder kjøreegenskaper er det litt vanskelig å sammenlikne mot andre XC90-varianter i og med at vi kjørte utelukkende på snø- og isdekte veier. Den kan virke noe stivere enn de andre, men den virker ikke plaget av økte vekt i fronten med tilhørende endeløs understyring. Volvo hadde lagt lansering til Ivalo langt nord i Finland. I området er det mange bilprodusenter og underleverandører som tester ut sine produkter under stabile vinterforhold. Vi hadde noen runder med bilen i bilslalomløype på snø og på is, og også noen runder i en mild terrengløype. Heller ikke disse øvelsene ga oss noe entydig svar på om XC90 er blitt både sprekere og sportsligere, eller bare sprekere.

Som nevnt gjør krefter og girkasse sitt til at den føles lettere, men letthet i tilværelsen ser ut til å koste. I forhold til en likt utstyrt XC90 T6 øker prisen med 250.000 kroner, og med utstyrsnivå Executive vil XC90 V8 koste fra 1.215.000 kroner. Prisen, og etterspørselen fra andre siden av Atlanteren, gjør at importøren har satt seg det edruelige målet på kun 20 biler i år. Halvparten av bilene er det allerede tegnet kontrakter på.

De første bilene kommer i mai, og XC90 med den spesielle V8-motoren vil kun bli levert med det høyeste utstyrsnivået.

Store bilder av XC90 V8 i et vintermørkt Nord-Finland finner du her

Her finner du mer Volvo-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder