<b>19:</b> Den har fått helt egne dekk, tredd på 10,5 og 11x19 felger. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
19: Den har fått helt egne dekk, tredd på 10,5 og 11x19 felger. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆKVis mer

Klassiker i ny støpning

Sterkere enn noen gang.

Shelby GT350 er blant navnene som for alltid vil stå som påler i amerikansk bilindustri.

Navnet ble lansert på Mustang i 1965 og var et akkurat passe rampete alternativ. En 289 kubikktommer (4,7 liter) såkalt smallblock V8 var ideelt for de som ønsket en kjøreglad bil med kjøreegenskaper. Den har alltid vært mer ettertraktet for de som kjører bil, enn muskelbilene som var mer dragrace-orientert.

Kommer til Norge: Nye Ford Mustang

Legenden lever videre

Det var legenden Carol Shelby og hans firma Shelby American som bygde forrige generasjon GT 350. Da han gikk bort, stoppet man produksjonen året etter.

IKON: Egenufviklet motor og alt foran frontruta er nydesignet. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK Vis mer


Nå lager Ford GT 350 selv. Det er motorsportsavdelingen SVT som har stått for utviklingen og det ser ut til at vi kan glede oss.

Aldri hatt mer krefter

Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK Vis mer



Dette er en skikkelig entusiastbil. En selvpustende 5,2 liters V8 i front, koblet sammen med en 6-trinns manuell kasse, og en LSD differensial i hekken.

Dette er en skuddsikker resept for ren moro, og når Ford samtidig opplyser om at dette er deres sterkeste selvaspirerende motor noen sinne, blir dette bra.

Chevrolet Camaro Z28 er dens hardeste konkurrent. Vi har prøvd lillebror.

19: Den har fått helt egne dekk, tredd på 10,5 og 11x19 felger. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
STAMFAR: Det var her det hele begynte. Disse er verdt svimlende summer i dag. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
DNA: Det er liten tvil om hvor designet fra den nye er hentet fra. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK


Nøyaktige spesifikasjoner er ikke gitt, men den har mer enn 500 hester og drøyd 540 Nm.

SVT har også utstyrt modellen med MagneRide - elektronisk styrte støtdempere. Det har fem grunnoppsett som bestemmes av føreren. Da justerer man også kalibrering av stabilitetskontroll, ABS-bremser, styring, gassrespons og eksoslyd.

Audi TT har lignende system.

Tøffere enn standardmodellene

For å skille den fra de slappere modellene, har den fått en tøffere og to centimeter lavere front, andre skjermer og panser med luftinntak.

Den har også egne 19-tommers spesialfelger. 11 tommer foran, 10,5 bak.

Grepet er sikret med Michelin Pilot Super Sport dekk, utviklet for akkurat denne bilen.

Bremsene er hentet fra italienske Brembo, 6-stemplet foran, 4-stemplet bak, noe som borger for at det er kraftige saker, også her.

Inni kan du skryte av ratt med flat bunn og faste Recaro-stoler.

Bilen kan du trolig også bestille gjennom norsk forhandlernett, men den blir neppe en modell de tar inn uten bestilling, for dette koster i Norge.