Foto: Maserati
Foto: MaseratiVis mer

Klasse og stil under åpen himmel

Maserati bryter med Spyder-tradisjonen, men stofftaket er på plass.

Maserati er stil på italiensk. Bilmerket er mindre brautende enn Ferrari, men oser av klasse og litt tilbakeholden luksus. Nå føyer en ny versjon seg til de eksisterende modellene GranTurismo og Quattroporte.

Alfa+Maserati=sant

Produsenten har vært en del av Fiat-konsernet siden 1993, men er klart adskilt fra den mer rendyrkede sportsbilprodusenten Ferrari. Nå er merket assosiert i en premium-divisjon med Alfa Romeo. Alt dette utgjør en marketing-balansegang som Fiat-gruppen etterhvert ser ut til å greie ganske bra.

Tradisjon

Maserati har en lang tradisjon med åpne sportsvogner; de refererer i pressemeldingen som annonserer den nye kabrioleten til A6G Frua Spyder fra 1950, til 3500GT Vignale Spyder fra 1960, Mistral Spyder fra 1964 og Ghibli Spyder fra 1968. Den første åpne Maseratien DinSide fikk anledning til å kommentere var modellen som kort og godt hadde navnet Spyder og som ble presentert i 2001.

Første fireseter

Klassisk Maserati 3500 Vignale Spyder fra 60-tallet Foto: Knut Moberg Vis mer


Felles for disse er at de alle var toseters spydere og altså hadde et bruksområde begrenset til føreren og en passasjer. Derfor er den nye modellen som vises her epokegjørende for merket: Det er den første Maserati-kabrioleten med fire plasser. Produsenten hevder at, takket være segmentets lengste akselavstand, er dette fire fullgode seter; baksetepassasjerene er ikke redusert til statister.

Stofftak

Foto: Maserati
Foto: Maserati
Foto: Maserati
Foto: Maserati

En god del spionbilder har vært publisert i forkant av at bilen nå er avslørt for publikum, og det forbandt seg spenning til om den ville bli en kabriokupé som Ferrari California (altså med nedfellbart metalltak) eller en klassisk kabriolet med stofftak (lerret). Det er sistnevnte løsning som er blitt valgt, i tråd med Maseratis tradisjon.


4.7 V8

Under panseret er det den kraftigste av de to motorene som tilbys i kupéen GranTurismo som er blitt valgt. Det dreier seg om en 4,7-liters V8 på 439 hestekrefter. Denne kommer i kombinasjon med en sekstrinns automat fra ZF. Inntil videre foreligger ingen tall angående ytelser, forbruk og lignende. Vi regner med at disse vil bli presentert i forbindelse med avdukningen av GranCabrio neste måned.

Maserati GranCabrio vises nemlig første gang for publikum i Frankfurt 17. september. Markedsføringen starter til vinteren og de første kundene vil få glede av sin nye åpne Maserati på vårparten.