<strong>FARLIG MULTITASKING:</strong> Sjåfører klarte ikke å taste inn adresse og bremse for forankjørende samtidig, viser dansk test. Foto: Colourbox.com
FARLIG MULTITASKING: Sjåfører klarte ikke å taste inn adresse og bremse for forankjørende samtidig, viser dansk test. Foto: Colourbox.comVis mer

Klarer ikke to ting på en gang

Sjåfører klarer rett og slett ikke fokusere på trafikkbildet, samtidig som de taster på navigasjonssystemet.

De siste årene har det vært mye fokus på bilisters bruk av elektronikk bak rattet, samtidig som også bilprodusentene fyller bilene til randen med nye elektroniske løsninger, hjelpemidler og kommunikasjonsverktøy. Noe av utstyret sies å bidra til økt fremkommelighet og sikkerhet, men slik er det langt fra alltid.

I et dansk forsøk blir det tydelig at et av hjelpemidlene som har blitt vanlig i moderne biler, ikke nødvendigvis fremmer sikkerheten.

Navigerer seg til trøbbel

På en banetest viste det seg at drøyt halvparten av testsjåførene ikke greide å gjøre to enkle oppgaver på en gang, skriver FDM.dk.

Forsøket gikk ut på at sjåførene skulle ligge 25 meter bak en forankjørende bil (for sikkerhets skyld plassert i veibanen ved siden av) i cirka 60 km/t. Førerne fikk i oppgave å taste inn en adresse i bilens navigasjonssystem (eller GPS), og samtidig beskjed om å bremse når bilen foran bremset.

En av to greide ikke å bremse ned i tide.

I mer enn halvparten av tilfellene stoppet ikke testpersonenes bil før den var oppe på siden av bilen foran. I en virkelig trafikksituasjon, ville det altså etter all sannsynlighet endt med ulykke.

- Dessverre tror mange at de kan ha oversikt over flere ting på en gang. Det kan de ikke, og selv om det kanskje har gått bra hittil, skal det kun gå galt en gang før det kanskje ender fatalt, sier Bent Grue, sjefinstruktør på FDM Sjællandsringen, der forsøkene ble gjennomført.

Les også: SUV er sikrest sier amerikansk undersøkelse
Og her: Slik velger du de sikreste bilene

Vil ha restriksjoner

Etter historier om førere som regelrett har twitret seg av veien har det kommet flere utspill om restriksjoner på elektronikkbruk i bil.

I USA har for eksempel talspersoner fra trafikkmyndighetene foreslått å sperre for mobilbruk i bil. Ikke helt uforståelig, siden undersøkelser antyder at kun 1 av 40 er i stand til å være en god sjåfør samtidig som de prater i mobil. Det danske forsøket viser imidlertid at det blir feil å kun fokusere på mobil.

Håndfridiskusjonen

Og selv om vi allerede har vent oss til reglene som påbyr håndfrisett om du skal snakke i mobilen mens du kjører, så er også sikkerheten ved dette tiltaket omdiskutert.

En rapport av Agathe Backer-Grøndahl ved TØI fra 2008, om telefoner i trafikken, konkluderte med at bruk av håndfri mobiltelefon i trafikken trolig er like farlig som bruk av vanlig håndholdt telefon.