<B>TO BRØDRE SOM IKKE ER BRØDRE:</B> Danske Per Wimmer sammen med "verdens raskeste person", Ed Shadle (til høyre). Sammen skal de gjøre det "umulige", nemlig å sette fartsrekord på landjorda med god margin.
TO BRØDRE SOM IKKE ER BRØDRE: Danske Per Wimmer sammen med "verdens raskeste person", Ed Shadle (til høyre). Sammen skal de gjøre det "umulige", nemlig å sette fartsrekord på landjorda med god margin.Vis mer

Klarer de slå fartsrekorden?

Man tager 35 ingeniører ...

En del finansmenn (men ikke så mange finansdamer) får en tendens til å kaste seg uti det ene prosjektet villere enn det andre når kontoutskriften beveger seg opp i ni siffer. Danske Per Wimmer er ikke noe unntak.

Han eier et londonbasert investeringsfirma som har gitt ham nok kontanter til å blant annet satse på romreisekonseptet til Virgin-sjef Richard Branson (Virgin Galactic), men det er ikke nok. Wimmer vil også gå etter fartsrekorden for kjøretøy på landjorda, men det er gjerne enklere sagt enn gjort.

Lydmuren ryker

For det første er hastighetsrekorden allerede på utrolige 1.228 km/t, som vil si at den ligger og vaker rundt grensa for lydmuren. Den danske finansmannens planer er å ta den enda et stykke videre, nærmere bestemt til 1.288 km/t. Da befinner seg rundt mach 1,04, og selv om det å bryte lydmuren er hverdagskost for jagerfly er det ikke uten videre så enkelt for en landkrabbe.

- En av de største utfordringene blir å bryte lydmuren. Det er én ting å gjøre 600 miles i timen (rundt 965 km/t), noe helt annet blir det når en går gjennom lydmuren, sier Per Wimmer ifølge Ingeniøren.dk, og legger til at kjøretøyet fort kan bli kastet mellom 20 og 30 meter til hver side i slike hastigheter.

TO BRØDRE SOM IKKE ER BRØDRE: Danske Per Wimmer sammen med "verdens raskeste person", Ed Shadle (til høyre). Sammen skal de gjøre det "umulige", nemlig å sette fartsrekord på landjorda med god margin.

(Artikkelen fortsetter under bildespesialen.)

Maks 21 kilometer

Rekordforsøket skal etter planen skje i Gerlach, Nevada i USA, og kjøretøyet vil bli styrt av både Per Wimmer selv og Edward Shadle, en mann som har vært ute en fartsfull dag tidligere.

Utgangspunktet for prosjektet er en ombygd F-104 Starfighter. Riktig, det er egentlig et fly, som nå blir ombygd til landkrabbe. Vingene er naturlig nok kappet av, i tillegg til at den forhenværende stjernekrigeren også har fått ettermontert to bakhjul og nye bremser.

Det potensielle rekordkjøretøyet har 21 kilometer bakkeplan til rådighet, men det inkluderer også nedbremsingen. Den skjer forøvrig som skjer ved hjelp av en GE Dash-motor, to fallskjermer, og "særdeles avanserte" magnetbremser på bakhjulene.

Beskjedne hastigheter foreløpig

SPISSE ALBUER: Det ombygde superflyet gjør nå tjeneste på bakken. Vis mer


Enn så lenge har ikke "bilen" vært oppe i mer enn cirka 650 km/t, og det gjenstår mye beregningsarbeid før rekordforsøket er i boks, noe Wimmer forøvrig regner med skjer "i løpet av halvannet år".

Ett av de store problemene med denne typen hastigheter er sjansen for at kjøretøyet simpelthen letter. Det ombygde flyet har tross alt en historikk som favoriserer opphold i lufta heller enn på bakken.

- Det handler om å få tilstrekkelig med marktrykk - ikke for mye, ikke for lite. Hvis det blir for mye bremser det kjøretøyet, og hvis det blir for lite så er det take-off, sier Per Wimmer.

Du kan følge Landspeed-prosjektet her. Nettside-utviklerne har tydeligvis ikke fått det helt store budsjettet, så forbered deg på en internettopplevelse ala 2001.