DÅRLIG STAND: Det er mange dårlige veier i Norge. På FiksGataMi.no sendes det inn tusenvis av slike bilder.  Foto: Jørn Gåsvær, Lars Edvardsen, Jarl Arntzen, Øivind Torkildsen, Trond Viggo Håpnes/CC-BY-SA/Fiksgatami
DÅRLIG STAND: Det er mange dårlige veier i Norge. På FiksGataMi.no sendes det inn tusenvis av slike bilder. Foto: Jørn Gåsvær, Lars Edvardsen, Jarl Arntzen, Øivind Torkildsen, Trond Viggo Håpnes/CC-BY-SA/FiksgatamiVis mer

Klagestorm mot norske veier

Men under én fjerdedel av problemene blir faktisk ordnet opp i.

"Det er nå så store hull i asfalten ved forbikøyringsfeltet i krysset opp mot Skjerpe at du fint får plass til hele hjulet nedi."

"Revne og hull pluss kul i/på asfalten."

"Skillt som varsler kryss med vikeplikt ligger nedrevet i grøfta."

Slike klager strømmer nå inn til FiksGataMi.no. Tjenesten ble lansert i mars, og gjengen bak er sjokkert over det store trykket.

- Vi hadde så mange besøkende de første dagene at nettsiden gikk ned, forteller utviklingsleder Christer Gundersen i Friprogsenteret; én av de offentlige aktørene bak prosjektet.

Ting tar tid

FiksGataMi.no er basert på britiske FixMyStreet.com. Tjenesten lar vanlige borgere rapportere inn problemer i nabolaget direkte til myndighetene på en enkel og rask måte.

FORNØYD OG MISFORNØYD: Christer Gundersen i Friprogsenteret er fornøyd med interessen fra folket, men skuffet over det offentlige. Foto: Nancy Bundt/Friprogsenteret Vis mer


Gjennom nettsiden eller Android-appen kan du sende inn beskrivelse og bilde av problemet, markere dette på et kart, trykke send og være sikker på at saken havner på riktig skrivebord. FiksGataMi.no sender nemlig rapporten videre til riktig avdeling i riktig kommune for deg, basert på hva du fyller ut.

Og tjenesten har allerede blitt populær. Foreløpig har det kommet inn omlag 5.500 problemer, og over 1.000 av disse har blitt løst.

- Men jeg synes tallet burde vært enda høyere. Noen feil blir stående lenge. Det har nok litt med den offentlige kulturen å gjøre: Ting tar tid, sier Gundersen til DinSide.

Mest tull med hull

Tall fra tjenesten taler sitt klare språk: Hull i veien er det som provoserer flest nordmenn.

Nesten 1.800 hullrapporter har kommet inn, mens for eksempel gatelys "bare" har generert 269 rapporter.

- Hull i veien slår andre kategorier ganske betraktelig. Det er et konkret problem som engasjerer veldig, forklarer Gundersen.

Nederst i saken kan du se hele listen.

Skuffet over det offentlige

Men tallene fra FiksGataMi.no vitner om flere ting. For det første vitner de selvfølgelig om mange problemer rundt på norske veier.

- På mange kommunale veier er det veldig dårlig, mener Gundersen.

ENKELT: Gjennom Android-appen kan du raskt rapportere problemer. En iPhone-versjon skal forhåpentligvis også komme. Vis mer


De vitner også om at nordmenn har behov for en slik tjeneste. Og at slike tjenester tilsynelatende mangler i offentlig regi i dag. 70 prosent av de som rapporterer inn problemer til FiksGataMi.no, har aldri rapportert noe til det offentlige tidligere. Jo enklere det er, jo lavere blir terskelen.

Nå mangler det bare at det offentlige blir flinkere til å ta rapportene på alvor. Gundersen er skuffet over antall oppklarte saker.

- Jeg er litt overraska over at ikke flere av de store kommunene har vært mer aktive for å få til et godt samarbeid, sukker han.

- Samtidig synes jeg litt synd på kommunenes postmottak, som mottar alle disse klagene.

Dette sliter vi med

Her er listen over det nordmenn klager mest på til FiksGataMi.no:

  • Hull i vei (1769 klager, 26% løst)
  • Gater/Veier generelt (469 klager, 19% løst)
  • Gatelys (269 klager, 31% løst)
  • Snøbrøyting (249 klager, 43% løst)
  • Fortau/gangstier (165 klager, 20% løst)
  • Trafikkskilter (84 klager, 21% løst)
  • Tette avløpsrister (65 klager, 30% løst)
  • Parkering (42 klager, 14% løst)

Har du prøvd tjenesten? Har du noe å klage på, eller er norske veier bedre enn sitt rykte? Si din mening under!