Hyundai i20
Hyundai i20Vis mer

Klaff for Korea, sørgelig for Suzuki

De koreanske søsterselskapene Hyundai og Kia oppnår svært gode resultater hos Euro NCAP. Suzuki Alto imponerer overhodet ikke.

Euro NCAP har nå offentliggjort kollisjonstest-resultatene for seks nye modeller testet etter de nye reglene som ble innført i år. Og, interessant nok, så er det to koreanske modeller som gjør det best; småbilen Hyundai i20 og minifleksibilen Kia Soul.

Riktignok kan det ved første øyekast se ut som om fem av de seks testede modellene gjorde det omlag like godt - fordi de fikk fem stjerner. Men hvis man kikker nærmere på poengene som ligger til grunn for stjernene, så viser det seg at Hyundai i20 oppnådde en vektet score på hele 82 prosent (utregnet av DinSide, siden Euro NCAP ikke offentliggjør sammenlagtscore). Blant de 13 bilene som så langt er testet etter det nye regimet, har kun Volkswagen Golf oppnådd en høyere score (84,6 prosent).

Bakgrunnen for at i20 oppnådde hele 82 prosent, er at bilen gjorde det godt i samtlige hoveddisipliner: voksenbeskyttelse, barnebeskyttelse, fotgjengerbeskyttelse og sikkerhetsutstyr.

Kia Soul

Kia Soul oppnådde en vektet sammenlagtscore på 77,1 prosent, noe som gir en femteplass på vår liste. Soul gjorde det riktignok dårlig på fotgjengerbeskyttelse (39 prosent). Til gjengjeld oppnådde den meget gode resultater i de tre andre øvelsene. Bilen klarte blant annet hele 86 prosent måloppnåelse i barnebeskyttelsedisiplinen.

Hyundai i20
Kia Soul
Peugeot 3008
Suzuki Alto
Audi Q5
Honda Jazz

Artikkelen fortsetter under fotoalbumet.


Q5, 3008 og Jazz

Også premium-SUVen Audi Q5 (76,3), fleksibilen Peugeot 3008 (75,1) og småbilen Honda Jazz (73,9) blir belønnet med fem stjerner. Både Q5 og 3008 gjorde det relativt svakt på området fotgjengerbeskyttelse, noe som medvirker til at de blir liggende omtrent midt på vår liste. Q5 gjorde det forøvrig meget sterkt i disiplinene voksen- og barnebeskyttelse.

Kun tre stjerner til Suzuki

Den eneste bilen som virkelig falt gjennom denne gangen, er minibilen Suzuki Alto, som ender opp med bare 46,6 poeng og tre stjerner. Det betyr at Alto gjorde det dårligst av samtlige biler som er testet etter de nye reglene.

Alto ble tildelt svake prosentsummer i samtlige øvelser, deriblant i den viktige frontkollisjonstesten. Bilen straffes også fordi den ikke er standardutrustet med antiskrens (ESP). I rettferdighetens navn skal det imidlertid nevnes at bilen grunnet fravær av hodekollisjonsputer ikke gjennomførte stolpetesten. Dermed mistet Alto åtte potensielle poeng. Samtidig må det understrekes at fraværet av hodekollisjonsputer betyr at bilen nok ikke ville ha oppnådd særlig mange av de åtte potensielle poengene om den faktisk hadde gjennomført stolpetesten.

Detaljerte resultater finner du her.

Les også:

  • De sikreste bilene: Full oversikt
  • Alt om de nye kollisjonstestene
  • DinSide Motors juveler