<b>FARLIG:</b> Bilister som velger bort vinterdekk eller har for liten mønsterdybde, tar farlige sjanser på føret, slik det har vært i deler av Sør-Norge med det store snøfallet nå i slutten av mars. Foto: GJENSIDIGE
FARLIG: Bilister som velger bort vinterdekk eller har for liten mønsterdybde, tar farlige sjanser på føret, slik det har vært i deler av Sør-Norge med det store snøfallet nå i slutten av mars. Foto: GJENSIDIGEVis mer

Kjørte på sommerdekk og med ulovlig mønsterdybde

Mange tar farlige sjanser ved plutselige snøfall.

Vinterbestemmelsene sier at dekkene skal ha en mønsterdybde på minimum tre millimeter, uavhengig av om du kjører på sommerdekk eller vinterdekk.

Mellom 1. november og mandag etter 2. påskedag gjelder ikke minimumsgrensen for sommerdekk på 1,6 millimeter. (I Nord-Norge gjelder regelen mellom 16. oktober og 30. april.)

I dette tidsrommet har med andre ord sommerdekkene samme minimumsgrense som vinterdekkene, som er tre millimeter, selv om føret er tørt og fint.

Etter påske vil mange bytte: Her er årets beste sommerdekk

- Har «kokt» på telefonen

Gjensidige fortalte Dinside at torsdagens snøfall førte med seg 25 prosent flere telefonhenvendelser på grunn av skader, enn en vanlig torsdag.

DYBDEKRAV: Selv på tørre veier vinterstid, må dekket ha minst 3 mm mønsterdybde. Foto: NAF Vis mer


- Det har i perioder «kokt» på telefonen, skriver Gjensidige i en melding til Dinside.

Selskapet antar at flere ha vært fristet til å skifte til sommerdekk på grunn av værforholdene forut for snøfallet. Tidligere statistikk fra Gjensidige har funnet at en av ti trafikkulykker vinterstid skjer bilister som kjører på sommerdekk.

Kjører du smart på vinterføre?

Fikk ikke erstatning

Og forsikringsbransjen er på vakt i forhold til biler som er feil skodd. I verste fall kan man få fullstendig avslag på erstatningen.

Informasjonssjef Bjarne Rysstad hos Gjensidige viser oss et eksempel der en bilist kolliderte på glatt føre. Vedkommende kjørte på sommerdekk, og hadde heller ikke tilstrekkelig mønsterdybde i dekkene.

- I den saken ble det ikke utbetalt erstatning i det hele tatt, skriver Rysstad.

Gjensidige understreker at det er mer vanlig at erstatningen blir redusert. Det har KLP Skadeforsikring også tidligere bekreftet:

- Er årsaken til en ulykke feil type dekk med tanke på vei og føre, eller for liten mønsterdybde i dekkene, risikerer bilfører solide kutt i erstatningen fra forsikringsselskapet, sa Thomas Nilsen, seniorrådgiver i KLP Skadeforsikring i en pressemelding i høst.

Fem problemløsere på glatte veier: Prøv silikon, såpevann og kattesand

Risikerer også bot

Det er ikke påbudt å bruke vinterdekk om vinteren, men man plikter å bruke dekk som gir tilstrekkelig veigrep på det føret man kjører på. Både sommerdekk og gamle eller slitte vinterdekk vil altså være fullstendig uegnet på vinterføre.

Slik sjekker du mønsterdybden

Bøtesatsen for slitte hjul er minimum 750 kroner per hjul. Det er sure penger å betale for å benytte et hjul som var lovlig i oktober, men ikke mars.

Er dekkene veldig slitt, kan du miste både lappen og skiltene.