Kjøring av CLS 350 og CLS 500

Begge disse motorene gjør en god jobb i CLS og CLS 500 er kun litt raskere enn 350. Det er noen tenke på siden den koster drøye 250.000 kroner mer enn lillebror.


Vi startet prøvekjøringen med en CLS 500. Den har 306 hestekrefter og 460 newtonmeter fra 2.700 til 4.250 omdreininger. Den har med andre ord bra med krefter. Den klarer 0 til 100 på 6,1 sekunder og toppfarten er begrenset til 250 kilometer i timen. Slike ytelser er vi borti i ny og ned, og blir ikke akkurat sjokkskadet av det. Det er måten denne farten leveres på som er det mest imponerende. Med syvtrinns automatgir, luftfjæring og elektrohydrauliske bremser kan denne skuta bukseres i 200 kilometer i timen som andre biler oppfører seg i halve hastigheten. Med gassen i bunn er både dekk-, vind- og motorstøy så godt som fraværende. Selv med enorme dekk i dimensjonen 245/40-18, som antagelig bråker som et uvær, er det ingen støy som slipper inn i kupéen.

Det andre er fjæringskomforten. Luftfjæringen kan justeres i tre trinn, komfort, sport 1 og sport 2. I komfort kan du kjøre over dumper og hull og det absorberes på en suveren måte. Inni bilen kjenner du det knapt. Dette står i brosjyren og akkurat dette kan vi bekrefte at stemmer. Det blir ikke mye hardere med en av sportfunksjonene valgt, men det blir litt hardere. Mercedes har tydeligvis funnet oppskriften på et komfortablet fjæringsoppsett som fungerer selv med lavprofildekk.

Usportslig

CLS er ingen sportsbil. Ytelsene kan sladre om at dette er en sportslig bil, men det er det ikke. Som nevnt er komforten udiskutabel og CLS er en bil man kjører dannet med. Det gjenstår å se hvordan AMG-modellen blir, men det blir uansett langt fra det vi har kjørt her. CLS trives desidert best når den har veigrepet i behold og rattbevegelsene ikke blir for brå. Den krenger ikke så mye, men den er som både E- og S-klasse på dette området at alt virker tungt og litt tregt. I en BMW 645 for eksempel merker du at bilen også er laget for herje gjennom svingene, det er ikke denne.

Spennede

Vi har testet dette før, men de elektrohydrauliske bremsene (SBC) virker bra også i CLS. Det er kun en sensor i bremsepedalen som registrerer hvor hardt og raskt du trykker på bremsen og en egen pumpe sørger for at det bremser, du kjenner heller ikke at du durer i pedalen når ABS-systemet er aktivt. Dette systemet tørker også bremseskivene når det regner ved å legge klossene forsiktig inntil skivene. Dette merker du ikke.

Den nye 7-trinns girkassen har vi kjørt for første gang nå. Den har tre girprogrammer og det 7. giret gjør at du kan kjøre ekstremt fort på et veldig lavt turtall. Litt relevant for våre hjemtrakter er at turtelleren knapt viser 2.000 omdreininger i 120 kilometer i timen. Dette er gunstig for bensinforbruket som på en CLS 500 ligger på 1.13 liter per mil ved blandet kjøring. De tre girprogrammmene er sport, komfort og manuell. De to første er sportslig og komfortabel sjalting, mens i manuell kan du gire med knapper bak rattet. Du har en knapp på hver side hvor begge kan brukes til både opp- og nedgiring.

Imponerende V6

CLS 350 koster 250.000 mindre enn 500. Det er av betydning for de norske kundene. Av 28 solgte CLS i Norge er det kun to CLS 500. V6-motoren har 272 hestekrefter og 350 newtonmeter fra 2.400 til 5.000 omdreininger. Her har du mye krefter over et meget bredt turtallsregister. 100 kilometer i timen leveres på 7 sekunder og også 350 klarer 250 kilometer i toppfart (sperret). Bunndraget er dårligere enn på 500, men CLS 350 føles på ingen måte slapp. Snarere tvert i mot. Vi er enige med de som har kjøpt bilen til nå. 350-motoren holder i lange baner.

Det var litt om motorer og fart. Luksus og plassforhold er også viktig i denne klassen. Mer om det finner du på denne lenken.