<strong>INNDRAGELSE:</strong> Bugatti Veyron 16.4 Super Sport er verdens raskeste produksjonsbil. Det får ikke den nederlandske familien nyte godt av etter fartsovertredelsen du kan lese om her.
INNDRAGELSE: Bugatti Veyron 16.4 Super Sport er verdens raskeste produksjonsbil. Det får ikke den nederlandske familien nyte godt av etter fartsovertredelsen du kan lese om her.Vis mer

Kjøretur til 14.000.000 kroner

Liker du å kjøre fort, men synes fartsbøter er grisedyrt i Norge? Det er ingenting mot hva du kan oppleve i Nederland eller Sveits.

Noen land er strengere enn andre når det kommer til trafikkforseelser. I Norge synes mange bøtene for trafikkforseelser er høye. Det er allikevel ingenting mot hva du kan oppleve i for eksempel Nederland eller Sveits.

I Nederland kan politiet inndra kjøretøyet hvis du kjører altfor fort. Det skjedde en 20-åring, som kjørte i 160 km/t på en strekning der fartsgrensen var 80 km/t. Det ble en dyr kjøretur.

14.000.000 kroners bil beslaglagt

Bilen var nemlig en Bugatti Veyron. Den 20 år gamle sjåføren testet pappas leketøy i ulovlig høy hastighet da han ble stoppet av politiet. Bugattien, som ble beslaglagt, er oppgitt å være verdt cirka 14.000.000 kroner.

I Nederland kan altså biler bli beslaglagt på permanent basis. Det var akkurat det som skjedde i denne saken, og det ble dermed en veldig dyr kjøretur for familien til sjåføren. Det er kanskje like greit med tanke på at det ikke er trafikksikkert å være så fartsglad, ihvertfall ikke på allfarvei.

I Norge er det fortsatt fartsbøter og beslagleggelse av førerkort som gjelder. DinSide publiserte i 2007 en oversikt som viser hvor lenge du mister førerkort ved fartsoverskridelser i Norge.

Som vist i tabellen nedenfor ville råkjøringen i Norge ført til mellom 25 og 30 måneder uten førerkort.

Tap av førerrett i 80-sone   
    
 Målt fart (km/t)Fartsovertredelse (km/t)Tap av førerrett i mnd.
1116 - 12036 - 403 - 5
2120 - 13040 - 505 - 8
3130 - 14050 - 608 - 13
4140 - 15060 - 7013 - 19
5150 - 16070 - 8019 - 25
6160 - 17080 - 9025 - 30
7170 - 18090 - 10030 - 36
8Over 180Over 100Over 36


Det norske lovverket er relativt komplisert når det kommer til så grove fartsovertredelser.

Tov Svalastog er politiinspektør ved Utrykningspolitiet Foto: Politiet Vis mer


- I så høy fart er det en skjønnsmessig utmåling av straffen, sier politiinspektør Tov Svalastog ved Utrykningspolitiet. Domstolene vil da utmåle en straff som kan være bot og betinget fengsel, eventuelt samfunnstjeneste eller i de alvorligste tilfellene ubetinget fengsel.

Les også: Mobilbøter

Verdens dyreste fartsbot?

Uansett hva slags bøter man kan vente seg i Norge svir det mer i Sveits. En svensk mann bosatt i Sveits fikk virkelig slanket pengepungen. Ifølge Mail Online er verdens til nå største fartsbot på svimlende 538.000 pund. Regnet om til dagens kurs tilsvarer det cirka 5.130.000 kroner. Ifølge samme avis var det en svenske bosatt i Sveits som pådro seg boten.

Les også: Nordens dyreste fartsbot?

Synes du fartsbøter i Norge er for høye? (Avsluttet)
Ja, det er for dyrt å kjøre for fort(65%) 1445
Nei, det er til pass for de som kjører for fort(35%) 763
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.

Fartssynderen ble målt til 290 km/t på en motorvei. Avisen opplyser at han flere ganger tidligere skal ha sluppet unna fordi kameraene sveitserne brukte før, ikke kunne måle hastigheter
over 200 km/t. De nye laserversjonene avslørte imidlertid svensken som altså ble målt i nær 300 km/t. Mail Online skriver at mannen forklarte seg til politiet med at speedometeret på den nye bilen må være feil.

Les også: Dyrt nok i Norge?

En unødvendig bot

Men det er ikke bare fart som bøtelegges. En mann i fra Skottland opplevde å få en sær bot da han måtte nyse i bilen. Mens han stod i kø fikk han en bot på cirka 600 kroner for å strekke seg etter et lommetørkle. Mannen påstår at bilen stod i fri med håndbrekket på da han måtte nyse, uten at politiet synes det var noen grunn til ikke å bøtelegge ham.

Mannen opplyser til The Times at han forsøkte å få politiet til å droppe boten, men det kom han ingen vei med. Derfor bestemte han seg for å gå til rettsak fordi han mener boten er gitt på feilaktig grunnlag. Politiet begrunnet ifølge samme avis boten med at mannen ikke hadde kontroll over kjøretøyet sitt.