Foto: Knut Moberg
Foto: Knut MobergVis mer

Kjøretur i el-Mercedes

Mercedes viste sitt konsept BlueZero første gang i Detroit i januar. Nå har vi fått oppleve den.

STUTTGART (DinSide Motor): Vi har fått et innblikk i hvordan Mercedes ser for seg den fremtidige utviklingen av personlig befordring. Det er ingen tvil om at elektrisitet er en svært viktig bestanddel, og da vi deltok på Mercedes' teknologidager i Stuttgart nylig, ble vi forespeilet flere nivåer med teknologisk utvikling som vil foregå dels parallelt og dels sekvensielt mot målet som er persontransport med null utslipp.

Effektivitet, hybrider og elektrifisering

I den første fasen, som vi er inne i nå, vil Mercedes satse samtidig på å gjøre den klassiske forbrenningsmotoren stadig renere og mer energieffektiv, på å fortsette å introdusere hybridteknologi (den ble nylig introdusert i S-klasse), og på å forberede den elektrifiserte fremtiden.

F-Cell og E-Cell

Elektrifiseringen foregår på flere plan, og her ser vi bort fra biler med elektrisk hjelpemotor, slik dagens hybrider har. Vi har tidligere skrevet her om vår prøvekjøring av B-klasse med elmotor drevet av brenselceller - den såkalte F-Cell. Bilen vi omtaler her er en E-Cell, det vil si en batteridrevet bil. Dette er selvsagt en mer nærliggende teknologi, og vi står nå på terskelen til en ny æra hvor bilindustrien vil konvertere en stadig større grad av sin produksjon til denne teknologien. Når det gjelder Mercedes, har de skapt sin egen divisjon for utvikling av batteriteknologi. De har også kjøpt seg inn i Tesla Motors, den amerikanske elbilpioneren som virkelig er i ferd med å ta av.

BlueZero

Her er et eksempel, og et ganske snertent et, synes vi. Bilen vi fikk en kjøretur i er fortsatt en konseptbil, men den er en foranledning for kommende A- og B-klasse, som begge vil kunne fås i el-versjoner. BlueZero Concept heter den, og det dreier seg om en modulbasert løsning. Som de fleste nye elbilprototyper har den en litiumionbatteripakke som er plassert i gulvet. Det at bilen får et lavt tyngdepunkt oppveier til en viss grad ulempene som hefter ved den store massen, som inntil videre fortsetter å være en utfordring for produsentene av elbiler.

Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg


Kompakt familiebil

Bilen er på størrelse med en VW Golf, men konseptbilen veier flere hundre kilo mer, noe Mercedes' ingeniør bedyrer skal kuttes kraftig på kommende produksjonsmodeller. Ellers har den fem seter, grei innvendig plass og et rommelig bagasjerom (kapasitet oppgitt til 500 liter), samt et noe futuristisk men ergonomisk interiør som nok vil tones noe ned på det endelige produktet.

Som passasjer

Dessverre fikk vi ikke lov til å ratte kjøretøyet selv; dette er det eneste eksemplaret Mercedes har, og kun deres egne testførere får kjøre den. Men vi fikk oss en tur i passasjersetet på det åpne området nær Stuttgart der Mercedes organiserte sine TecDays. Opplevelsen var begrenset, men ganske overbevisende; som vanlig i en elbil er stillheten påfallende; motoren avgir bare lavmælt summing, og det vi hører litt oppe i fart er vindsus og lyden av hjulene mot asfalt.

Bra ytelser

At bilen er såpass tung som cirka 1.700 kilo merkes best når føreren tar noen krappe svinger; da krenger den med en viss treghet. Ellers er den som en vanlig familiebil å kjøre. El-motoren produserer opp til 136 hestekrefter og dreiemomentet på 320 newtonmeter fra start gir solid trekkraft. Ytelsene er helt greie; 0 til 100 går unna på under 11 sekunder. Toppfarten er begrenset til 150 km/t - jo fortere man kjører, jo fortere lades batteriene ut, selvsagt. Batteripakken, som består av litumion-celler, har en lagringskapasitet på 35 kWh og skal besørge en rekkevidde på 200 kilometer ved normal kjøring.

E-Cell Plus: 600 km rekkevidde

BlueZero E-Cell har altså en rekkevidde på 200 km og er en utpreget "pendlerbil". F-Cell, som bruker hydrogen som energibærer, vil ha en rekkevidde på 400 kilometer. For de som trenger en rekkevidde som en konvensjonell bil vil Mercedes introdusere BlueZero E-Cell Plus, som i tillegg til elmotoren har en forbrenningsmotor som kan lade batteriet - en slags omvendt hybrid av en type som er sammenlignbar med Chevrolet Volt, som GM har under utvikling.

Mercedes kommer til å lansere sin første bil med E-Cell-teknologien til neste år, og vi regner med å få vite mer neste måned på Frankfurt-messen.

Les om vår prøvekjøring av hydrogen-Mercedesen her.