<strong>SKULLE VÆRT LOV?</strong> Mange kjører mot rødt lys, mange mener det enkelte ganger burde vært lov. Foto: colourbox.com
SKULLE VÆRT LOV? Mange kjører mot rødt lys, mange mener det enkelte ganger burde vært lov. Foto: colourbox.comVis mer

Kjører på rødt

Trafikanter bryter denne regelen gang etter gang.

Svenske Motor har gjennomført sin egen rød-lys-test i fem svenske byer, og har kommet frem til at en eller flere bilister kjører mot rødt lys hver tiende gang lyset skifter til stopp-varsel. Og det stopper ikke der; for på gult lys teller de kjørende annenhver gang.

Både i Sverige og i Norge medfører kjøring mot rødt lys bot dersom man blir tatt. En eventuell bot koster deg i Norge hele 5.200 kroner. Det er tilsvarende boten for å unnlate å stoppe for fotgjengere i gangfelt. Dette er med andre ord en av de dyreste trafikkforseelsene, regnet i prisen på boten.

Så mye koster trafikksyndene

Hva så da?

I mange land er det faktisk lov å kjøre på rødt. Ikke alltid, selvsagt, men under gitte betingelser. Mange mener at muligheten til å svinge til høyre på rødt lys også burde innføres i Norge, men slik er det ikke nå.

DinSide har tidligere omtalt en Facebook-gruppe som med massive medlemstall argumenterer for at flere må følge reglene om å gi tegn i trafikken. Også de som er for høyresving på rødt lys har en Facebook-gruppe (hvem har ikke det i dag), men her er medlemstallene langt mer beskjedne. I skrivende stund ligger tallet på drøyt 340 medlemmer. Og det er liten grunn til å tro at de får gjennomslag for sitt syn.

– Dette er et valg vi har gjort. Rødt lys er et entydig signal om at vi ikke skal kjøre, sa Arild Ragnøy i Vegdirektoratet til DinSide i sommer, og er heller ikke enig i at høyrekjøring på rødt er en smidig løsning av køproblemer.

– Vi har anledning til å løse dette mer elegant ved å bruke en ekstra pil. En grønn pil kan tenne samtidig som hovedlyset er rødt.

Her er boten du ikke bør vedta

Fotgjengerne derimot ...

En ting er reglene for bilister. For fotgjengere er loven en annen. Nå er det faktisk ikke forbudt å gå mot rødt i Norge, i motsetning til i mange andre land. Og det skjer dødsfall: Fem personer omkom i Oslo-trafikken i 2010. I en av ulykkene gikk fotgjengeren på rødt lys. I 2009 omkom to fotgjengere i Oslo etter at de gikk på rødt lys, ifølge tall fra Statens vegvesen skjer to av tre fotgjengerulykker i lysregulerte kryss etter at gående har krysset vegen på rødt lys. Derfor gikk Statens vegvesen tidligere i år inn for å innføre forbud mot å krysse veien til fots mot rødt lys.

– I de fleste andre europeiske land er det straffbart å gå på rødt lys. Hvis vi mener noe med Nullvisjonen, hvor vi streber mot null drepte og null hardt skadde i trafikken, må vi ta bruk flere nye virkemiddel, sa avdelingsdirektør Lene Mürer i Statens vegvesen i Oslo i januar i år.

Vil la syklister kjøre på rødt