BØR SJEKKES NØYE: Bileksperter advarer mot faren for at man kjører på farlige dekk på sommerføre. Foto: Berit Roald / NTB scanpix
BØR SJEKKES NØYE: Bileksperter advarer mot faren for at man kjører på farlige dekk på sommerføre. Foto: Berit Roald / NTB scanpixVis mer

For liten mønsterdybde eller piggfrie vinterdekk?

Kjører på livsfarlige dekk

De fleste steder er det nå omsider på tide å ha sommerhjul på bilen. NAF har imidlertid gått ut og varslet folk om å sjekke dekkene sine nøye.

16. april var egentlig årets siste frist for å legge om til sommerdekk på bilen.

Det vil si, at om det ikke er kaldt og det snør - akkurat slik det faktisk gjorde i store deler av Sør-Norge for bare noen dager siden - godt ute i mai måned. På grunn av værprognosene gikk politiet da med oppfordring om la biler med sommerdekk stå.

I Nord-Norge er fristen til å legge om fra hjul med piggdekk 1. mai. Her kan du lese mer om hvor lenge du faktisk kan kjøre med piggdekkene på.

Piggfrie dekk: Et dårlig alternativ

Det absolutte kravet om å bytte til sommerdekk gjelder heller ikke om du på vinteren har skodd bilen med piggfrie vinterdekk. Akkurat den regelen er imidlertid verken NAF eller andre trafikksikkerhetseksperter spesielt glade i.

For selv om det er lovlig å kjøre med piggfrie vinterdekk på sommerføre, er det langt fra å anbefale. I varmegrader og på vått dekke blir nemlig bremselengden mye lenger enn med dekk designet for slikt føre, varsler bilistorganisasjonen.

– Det kan være livsfarlig for både deg selv og dine medtrafikanter, advarer kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF.

Uoffisielle tall fra Dekkmann viser at om lag 10 prosent av de som kjører med piggfrie vinterdekk på vinteren, lar være å skifte om til sommeren.

– Folk er ikke klar over hvor farlig det faktisk er, for man merker det ikke før situasjonen oppstår og man faktisk trenger gode dekk. Det er som med airbag, forklarer produktsjef Torleiv Dalen Haukenes i Dekkmann.

– På vinterstid kjører folk etter forholdene, men slik er det dessverre ikke i sommerhalvåret, sier produktsjefen til Dinside.

Enda mer skremmende er det at noen faktisk til og med kjører på piggdekk om sommeren!

Kontroller dekkene

Du bør dessuten ta en ekstra titt på sommerdekkene - om du allerede har tatt dem på eller ei. Gode dekk kan være livreddende, og derfor bør mønsteret i dekkene sjekkes.

ADVARER MOT DÅRLIGE SOMMERDEKK: Kommunikasjonsrådgiver Jan Iver Engebretsen i NAF. Foto: NAF Vis mer

Etter loven kan mønsterdybden i sommerdekk være helt ned til 1,6 millimeter. Det er imidlertid i absolutt minste laget, mener NAF. Organisasjonen oppfordrer norske bilister til å ha dobbelt så dype spor i sine sommerdekk.

– Vi mener 1,6 millimeter er for snaut, og anbefaler at du har dekk med minst tre millimeter mønsterdybde, sier Engebretsen.

– Gode dekk gir deg bedre sikkerhet og holder bilen på veien både på vått og tørt føre. Slitte dekk øker faren for vannplaning, fordi de ikke drenerer vannet godt nok, forklarer han.

Om du trenger nye sommerdekk til bilen, så kan du se hvilket dekk som er årets beste i test her.

Les dekktester og finn dine dekk

Det er ifølge NAF stort sett dekk fra de største dekkprodusentene kommer best ut i dekktester. Men det er også mulig å finne gode dekk fra rimeligere leverandører.

Derfor bør du lese dekktester, og bruke dem som rettesnor når du skal kjøpe nye sommerdekk.

– Sett deg også inn i deltestene for å finne et dekk som passer best til ditt behov, sier Jan Ivar Engebretsen.

– Og ikke glem å spørre om pris hos tre dekkbutikker for å se hvor du kan gjøre det beste kjøpet, legger bileksperten til.

LES OGSÅ:
Forsikringsselskapene oppfordrer til å kontrollere bilen etter vask
Nå vil politiet kjøre med blålyset konstant
Dette skjer om du skrur av tenningen i fart