<b>FARLIG:</b> Med vinterdekk - også uten pigger - er det påvist at risikoen for vannplaning øker betraktelig. Da er det i stedet faktisk bedre med slitte sommerdekk.  Foto: DEKKMANN
FARLIG: Med vinterdekk - også uten pigger - er det påvist at risikoen for vannplaning øker betraktelig. Da er det i stedet faktisk bedre med slitte sommerdekk. Foto: DEKKMANNVis mer

Kjører med piggdekk om sommeren

Er du en av bilistene som ikke er så nøye med hva slags dekk det står på bilen? Da bør dette være en vekker.

Vi skriver 8. juni 2016 og likevel er vi tre kolleger som de siste par dagene, på hver vår kant, har hørt en støyende dekklyd vi slett ikke er vant med å høre på denne årstida.

En av oss fikk ved en tidligere anledning sjekket nærmere og ganske riktig – etter at føreren hadde parkert bilen utenfor varehuset, kunne han konstatere at bilen sto på piggdekk. Om sommeren.

Om det skyldes ren sløvhet eller et forsøk på å spare penger på sommerdekk, vites ikke. Men det er på det rene at dette langt fra er noe å anbefale.

LES OGSÅ: Dette er de beste sommerdekkene 2016

Farlig, dyrt og lite lurt

- En ting er at det er ulovlig, noe som medfører 1.000 kroner i bot. Det som er verre er at dette går utover bremselengde og sidestabilitet. Vinterdekkene er nemlig laget for en helt annen temperatur. Mange varmegrader, slik som vi har hatt i sommer, er noe av det verste du kan utsette vinterdekk for, sa kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF da vi snakket med ham om dette ved en tidligere anledning.

VÆR BEVISST: Jan Ivar Engebretsen i NAF ber bilister være mer bevisst på hva slags dekk bilen står på. Foto: NAF Vis mer


Med vinterdekk er det også påvist at risikoen for vannplaning øker betraktelig. Da er det i stedet faktisk bedre med slitte sommerdekk.

Økt bremselengde

- Piggdekk har enda dårligere grep på sommerføre og kan rett og slett være livsfarlig. Den reduserte sidestabiliteten kan føre til at du mister grepet i svinger med det resultatet at du kan komme over i motsatt kjørefelt og forårsake en front-mot-front-ulykke.

Har du byttet fra piggdekk til sommerdekk ennå?

(Avsluttet)
Ja, så klart!(82%) 1658
Nei, men det er bare fordi jeg er lat.(12%) 246
Nei, det er fortsatt snø på veien der jeg bor.(6%) 114
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


- Vi har gjort noen undersøkelser som viser temmelig skremmende resultater. På våt asfalt i seks varmegrader ga et vinterdekk 12,5 meter lengre bremsestrekning enn ett sommerdekk i 80 km/t. Jo varmere det er, jo verre blir det. For ved bare 50 km/t i 20 varmegrader, blir bremselengden 14 meter lengre, sier NAF-eksperten.

LES OGSÅ: Volkswagen får selvreparerende dekk

- Å ha gode dekk er en billig livsforsikring. Dekkene er noe av det viktigste på bilen, og all verdens sikkerhetssystemer kan ikke hjelpe deg i om slike forferdelige situasjoner skulle oppstå, sier Engebretsen, som legger til at han tror dårlig økonomi kombinert med at folk ikke har tenkt ordentlig gjennom konsekvensene, er årsaken til at noen velger å benytte feil dekk til feil årstid.

Og han har rett, for nesten 23 prosent innrømmet at de en gang i løpet av livet har kjørt en hel sommer med vinterdekk, ifølge en undersøkelse Continental har fått utført tidligere.

Med tanke på økonomi er det verdt å merke seg at vinterdekk fort kan gi opptil 15 prosent høyere drivstofforbruk.

LES OGSÅ:
Husk å sjekke lufttrykket i de nye dekkene
Mange elbilister dropper sommerdekk
10 myter om sommerdekk!