<b>ENGSTELIGE BILISTER:</b> NAF har publisert en undersøkelse som viser at annenhver norsk bilist er engstelig for å kjøre bil om vinteren. Foto: KNUT MOBERG
ENGSTELIGE BILISTER: NAF har publisert en undersøkelse som viser at annenhver norsk bilist er engstelig for å kjøre bil om vinteren. Foto: KNUT MOBERGVis mer

Kjører du riktig på vinterføre?

Halvparten av norske bilførere er engstelige på vinterføre, viser undersøkelse.

Kloke av skade, minner nå mange aktører innen forsikring og trafikksikkerhet om hvor viktig det er for bilister å være forberedt når vinteren setter inn for fullt. Dette er allerede tilfelle mange steder i landet, men langt fra over alt - og særlig i de mest befolkede områdene med tettest trafikk.

Når skal vinterdekkene egentlig på?

En av to er engstelig

Respons Analyse har utført en undersøkelse for NAFs magasin Motor, og tallene fra undersøkelsen viser at vinterføre er noe mange har respekt for. Det som fryktes mest er å miste kontrollen over bilen på glatt føre. 71 prosent svarer at de er redde for dette, og det er de yngste sjåførene (18-24 år) som frykter dette mest. 86 prosent av de yngste bilførerne frykter å miste kontrollen over bilen.

Unngå startvansker i kulda

Halvparten av norske sjåfører er engstelige for å kjøre bil om vinteren. Kvinner kvier seg mer for å kjøre på vinterføre enn menn. To av tre kvinner og en av tre menn svarer at de er engstelige for å kjøre bil om vinteren.

– Når én av to bilførere er engstelige for å kjøre bil om vinteren, viser det at mange har behov for å friske opp kunnskapene sine, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

På den annen side er det dessverre noen som ikke tar inn over seg at vinterføret krever respekt. Det er de som kjører på sommerdekk om vinteren - og de forårsaker mange ulykker.

For deg som trafikant er det viktig å forstå årsaken til at farlige situasjoner oppstår. Det er også avgjørende å kjenne sine egne begrensninger. Alle som kjører bil har en gang lært hvordan man skal håndtere bilen på glatt føre, men de fleste har kun vært gjennom dette én gang – den gangen de tok førerkort.

Slik vasker du bil i kulda

Test føret

TEST FØRET: Når du ikke har noen bak deg og det er lite trafikk og god oversikt, kan du med fordel teste føret og kjenne på hvordan bilen reagerer på føret. Hvor mye har bremselengden økt, for eksempel? Foto: KNUT MOBERG Vis mer


– Det er viktig å ha respekt for det å kjøre bil, men det må ikke bli slik at mange har angst for bilkjøring. Test veigrepet ofte, men pass på at det ikke er biler rett bak eller mot deg, sier Engebretsen.

Bilene har i dag flere elektroniske hjelpesystemer som hjelper deg å holde bilen på veien, også når du mister kontrollen. Derfor bør du sette deg inn i hvilke systemer bilen din har, og vite hvordan de fungerer i praksis. Det er en dårlig idé å skru av antiskrens og antispinn fordi man da mister viktig hjelp i kritiske situasjoner.

Gamle regler gjelder ikke alltid

– Nå er bilene mye bedre utstyrt og teknologien gjør at den vanlige panikkreaksjonen som er å smelle inn bremsen, faktisk fungerer også på glatt føre. For å vite hvordan bilen reagerer, er det viktig å teste den i trygge omgivelser, sier Engebretsen.

Når bilen mister veigrepet og du er redd for å kollidere, råder Engebretsen følgende: Ha begge hendene på rattet, behold roen, brems ned og styr kontrollert.

Derfor dugger vinduene i bilen

Feil dekk kan bli dyrt

VÆR RIKTIG SKODD: Vinterdekk bør ha minst fem millimeter mønsterdybde. Minstekravet er tre. Foto: PHOTOPQR/LE REPUBLICAIN LORRAIN Vis mer


Veigrepet er selvsagt det viktigste om vinteren, og da gjelder det å være riktig skodd.

- Er årsaken til en ulykke feil type dekk med tanke på vei og føre, eller for liten mønsterdybde i dekkene, risikerer bilfører solide kutt i erstatningen fra forsikringsselskapet, sier Thomas Nilsen, seniorrådgiver i KLP Skadeforsikring.

Kriteriet for ”tilstrekkelig veigrep”, som forsikringsselskapet er opptatt av, handler ikke bare om å ha godt nok feste opp bakkene mot hytta. Man skal også kunne stoppe før krysset i bunnen av bakken på vei ned:

- Det går mer på at man faktisk har kontroll på bilen og klarer å stoppe foran enhver påregnelig hindring, enn at man kommer seg fram, påpeker Thomas Nilsen.

Sjekk dekkene!

Husk at vinterdekk uansett skal ha minst 3 millimeter mønsterdybde, men dekkets egenskaper forverres før det er så slitt. De fleste anbefaler at du holder deg på øvre siden av 5 millimeter.

Om du bruker piggfrie dekk eller piggdekk, er ikke av like stor betydning. Nye piggfrie dekk er i seg selv gode nok til å takle alle normale føreforhold man støter på i Norge.

Et viktig poeng er uansett å sørge for at lufttrykket i dekkene er passe. Anbefalt trykk finner du som regel på en klistrelapp innenfor tanklokket eller i karmen til førerdøren, eventuelt i instruksjonsboken til bilen din.

Her er tabbene du må unngå

Det kan dessverre se ut til at mange nordmenn aldri lærer. Hvert eneste år opplever vi kaos og trafikkuhell ved vinterens første snøfall.

Vi tillater oss derfor å gjengi fem tabber du ikke må gjøre i vinter, en liste satt sammen av skadeforebyggerne i Sparebank 1 forsikring. Her er ifølge dem tabbene du må unngå:

1. Glemme å skifte vinterdekk før det er for sent - og ta sjansen på å kjøre likevel: Vinteren kommer plutselig i år også! Det er både dyrt og farlig å utsette dekkskiftet. Hvert eneste år opplever vi at dårlig forberedte bilister havner i trøbbel på årets første vinterføre. La bilen stå om du har sommerdekk når snøen faller!

2. Regne med at fjorårets vinterdekk holder mål i år også: Det er ikke sikkert at fjorårets vinterhjul er bra nok i år selv om de fungerte i fjor. Vinterdekk er ferskvare og egenskapene blir dårligere for hvert år. Ikke så gøy med for lang bremselengde når du er i ferd med å skli inn i rompa på bilen foran … Sjekk at mønsterdybden er minst 3 millimeter og at dekkene ellers er i god stand.

3. Kjøre slik du alltid har gjort: Veien du kjenner ut og inn forandrer seg på vinterføre. Når det plutselig ligger is i svingen, nytter det ikke å holde samme fart som på sommeren. Forsikringsselskapene opplever en stor økning i antall uhell på vinterføre. Så du: Tilpass farten etter vær- og føreforhold.

4. Sette kursen hjem fra hytta i 20 minusgrader – for så ikke å få start på bilen: Vinterkulda sliter på bilbatteriet. Sørg for at batteriet er rent og fulladet – bruk gjerne hjemmelader – før du legger ut i ekstremkulda. Er batteriet mer enn 7 år, tåler det neppe en vinter til om ikke bilen brukes daglig. For sikkerhets skyld: Husk å ha forsikring med god veihjelp!

5. Slurve med skraping av bilrutene: Flere bilister slurver med å fjerne is og snø fra bilrutene og kjører med dårlig sikt, i noen tilfeller livsfarlig dårlig. Ikke bare kan det koste deg tusenvis av kroner i bot – du utsetter også deg selv og andre for fare.