Kjøreopplevelsen

Tiden med firesylindret motor uten kompressor i C-klasse er nå forbi. Nå er det kompressormotorer eller V6-ere som gjelder.


Mercedes har virkelig fått opp øynene for hvor genialt kompressor er. De begynte forsiktig med de firesylindrete motorene og utviklet det så videre til også å gjelde en V6-er og en V8-er. For å lage litt rot i systemet valgte de turbo på regjerende toppmodell – 600. Det gjelder altså bensinmotorene. Alle dieselmotorene har turbo.

Underverker

Den utgåtte C 180 hadde en 2-liters motor med 129 hestekrefter og 190 newtonmeter. Nå har kubikken sunket til 1,8 liter og effekten har steget til 143 hestekrefter og dreimomentet har økt til 220 newtonmeter. I tillegg er maksimalt dreiemoment flyttet ned fra 4.000 omdreininger til 2.500. Motoren kjennes sterk ut over hele registeret og den trives veldig godt på lave turtall. Du får ingen følelse av at det er mye mer å hente ved å strekke den langt på turtelleren.

Godt skyv

Selv fra lavt turtall kan du nyte et deilig drag. Dette er ikke noen racer, men dreiemomentet produserer mye kraft frem til det turtallet der hestekreftene tar over. Både forbikjøringer og korte akselerasjonsfelt er ikke noe problem for kompressormotoren.
Hvis du regner om totalprisen til antall kroner per kilometer toppfart, kommer Mercedesen veldig dårlig ut. Toppfarten stopper på 212 kilometer i timen og 0 til 100 tar dessverre hele 10,2 sekunder med automatgir.

Forbruket er ikke så aller verst. Vi hadde et gjennomsnittsforbruk på rett under literen, men på langkjøring lå forbruket rett som det var på rundt 0,7 liter per mil. Det fordrer steinhard disiplin og ingen utskeielser, men forbruket er totalt sett ok.

Treg girkasse

På Mercedes hører automatkasse med. Den setter deg tilbake med 23.790 kroner, men er nok for mange verdt det. Den girer svært mykt. Uansett om du befinner deg på 2.000 eller 5.000 omdreininger merker du nesten ikke girskiftene. På den andre siden skal det sies at girkassen ikke er verdens raskeste. Både opp og nedgiringer tar lang tid og selv med ved bruk av kickdown-funksjonen er den ikke spesielt rask.

Uvant lyd


De fleste vet jo hvor stusselig lyd en firesylindret motor kan gi fra seg. Biler med turbo gir fra seg et hvin når du trår på gassen. Motorer med kompressor har også en ekstralyd som nærmest kan beskrives som et ul. Du har derfor et veldig uvant lydbilde. Særlig på høye turtall kan kompressoren skape et uønsket lydbilde.

Sportsunderstell

Vi har kjørt en Avantgarde-modell og den er litt sportslig i seg selv. I tillegg hadde vi sportsunderstell. Det gjør bilen både lavere og stivere, men mesteparten av komforten er bevart. Vi har nylig kjørt Audi A4 med utstyrpakken S-Line, og den var betraktelig hardere enn denne Mercedesen. Der må du virkelig ha lyst på hard fjæring for å like den varianten.
Vi synes egentlig ikke C 180 med alt dette sportsutstyret er så veldig sportslig. Den ble egentlig bare litt bedre å kjøre samt litt fastere i fisken.

Behagelig

Fjæringen har ingen problemer med å akseptere alle slags dumper og hull. Stort sett så absorberes det meste elegant vekk lenge før det finner veien til personene i kupeen. Det samme kan vi si om støynivået. Det forsvinner før det treffer øregangene og det meste karakteristiske med støyen er kompressorulet som kan høres på høyt turtall.

Vi har kjørt mange C-klasser og plass og komfort kan du blant annet lese om på C 270 CDI. Det kapittelet finner du her.

Vil du hoppe rett på konklusjonen og en oversikt over konkurrentene til C 180 Kompressor, finner du det på denne lenken.