Kjøreopplevelsen

A6 med utstyrspakken S-line er en lekker bil, men vekker ikke særlig oppmerksomhet. Med en prislapp på nesten 720.000 kroner, som var prisen på vår bil, forventet vi litt mer av alt.


Audi har en gullkantet fordel i forhold til alle konkurrentene. De har et svært godt utvalg i motorer og modeller som også har firehjulsdrift. Hvis firehjulsdrift er et ufravikelig krav er det ikke mye å velge i.

Lekker S line

Hvis du er ute etter sportslig utstyr er dette noe å tenke på. Sportsseter, sportsunderstell, aluminiumsdekor i kupeen og 17-toms felger er hovedpunktene i S line. S line-modellene kan også leveres i egne spesielle farger som heter Misanorød og Avussølv. Testbilen var i Avussølv og er et glimrende alternativ for de som begynner å bli litt lei vanlig sølv metallic. Merkelig nok har den ikke et mer sportslig treeket sportsratt.

BMW kjører akkurat den samme taktikken på sin utgående 5-serie. Der får du også en gunstig pakke som heter Sport Edition som innbefatter styling, felger, sportsseter og interiørdetaljer.

Daff

Vi var litt redd for at motoren ikke skulle svare helt til forventningene siden vi kjenner den litt fra før. Det fikk vi dessverre rett i. Selv med treliters salgvolum, 220 hestekrefter og 300 newtonmeter som setter inn ved 3.200 omdreininger uteblir den helt store hallelujastemningen. Motoren har et forholdsvis greit bunndrag, men oppover i registeret er det lite å hente. Kickdown i litt hastighet gir ganske lite. Vi forsøkte å holde turtallet nede ved å bruke den manuelle girfunksjonen og hadde ganske god suksess med det. Da kan du også gire med knappene på rattet. De krever litt tilvenning, men belønner de som gidder å bruke dem.

Automatkassen girer mykt og behagelig, men vil fort opp i for høyt turtall. Sportsinnstillingen har du egentlig ikke noe bruk for.

4WD

Med drift på alle hjulene ligger den godt på veien. Du opplever sjelden at det slipper og i så fall er det svært glatt. Du har også elektronisk stabilitetsprogram (ESP), og det sammen med firehjulsdrift gjør bilen så å si idiotsikker. Skal du risikere noe med en denne bilen skal du gjøre noe alvorlig galt.

Understyrt

Rett som det er kommer vi over biler som har herlige kjøreegenskaper og som oppfører seg velbalansert. Audien er grei å kjøre i moderat tempo langt fra der fysiske grenser begynner å gjøre seg gjeldende. Men hvis du skal ha det litt moro ramler den et stykke ned på listen over de som oppfører seg mest eksemplarisk. I litt pressede situasjoner oppleves den som fremtung og understyrt. S line-utstyret kompenserer noe for dette, men ikke nok. Til og med RS6en vi kjørte i sommer oppfører seg på samme måten, selv med avansert demperkontroll.

Dette er kanskje ikke så viktig synes noen, men siden dette utgir seg for å være en sportslig bil må den takle oppgavene også. Det gjør den ikke helt synes vi. Noe av problemet ser du med det blotte øyet under panseret. Motoren er montert for langt foran i bilen. Det gir dårlig vektfordeling. Motoren i A6 burde sittet mye nærmere torpedoveggen.

Smakfullt

Interiøret i A6 S line er smakfullt. Det er dette Audi er best på, nemlig å finne materialer og farger samt finish og utforming på detaljene. Det er nok mange som faller for denne biten av Audi. Å finne en kupé som er mer gjennomført er svært vanskelig. For de som er lei forskjellige typer treverk er dette rene saligheten.

Aluminiumsdetaljene passer perfekt og instrumentene matcher godt med sin grå bakgrunn. Setene er fine å se på, men mangler mye komfort. Rett før vi kjørte denne bilen kjørte vi Volvo V70R som har noen fantastiske seter og som forener komfort og sport på en svært god måte. Det gjør ikke denne bilen. Setene i Audien er for små og harde. Sidestøttene er for små og sitteputen er for kort. Lillebror A4 S line har noen andre seter som er mye bedre å sitte i.

Audi A6 måler nesten 4,8 meter, men det merker ikke baksetepassasjerene så mye til. Plassen der er høyst ordinær, men bagasjerommet er stort. Nå finnes det ingen stasjonvogner som har større bagasjerom en Mercedes E-klasse, men Audi ligger greit foran BMW 5-serie.

Det er flere gamle modeller i klassen og Audi A6 er også klar for utskiftning. BMW har startet med sin 5-serie og vi får håpe Audi også har noe på gang.

Mer om konkurrenter finner du her