Kjøreinntrykket i BlueMotion

Det fornøyelige med Polo BlueMotion er at det skal mye til å oppdage at du faktisk kjører en spesielt drivstoffseffektiv bil. Her er våre observasjoner i kronologisk rekkefølge.

Vis mer


Det første vi biter oss merke i er at vi får utdelt en tredørs bil, en løsning som ikke er spesielt populær i Norge. Det sparer litt vekt (fem kilo kontra femdørs) og kanskje en anelse luftmotstand i dørhåndtakene. Bilen kan imidlertid også leveres med fem dører, og vi antar den reelle forskjellen i forbruket er neglisjerbart.

Langsteget giring

Vis mer

Det andre vi observerer, er den lange girutvekslingen. Absolutt ikke negativt for kjøreopplevelsen når man venner seg til det, for motoren er responsiv og kvikk. Maksimalt dreiemoment på 195 newtonmeter slår dessuten inn ved lave 1.800 omdreininger. Og turtallet ved 100 kilometer i timen er 1.850 omdreininger.

Et lite spørsmålstegn kan vi likevel sette, da vi i Norge atskillig oftere befinner oss i fartsområdet 80 til 90 kilometer i timen. Turtallet i femtegir i 80 er 1.500 omdreininger. Da triller bilen fint av gårde på flatmark. Men kjører man i mer kupert terreng, som Norge har mye av, eller en anelse mer aktivt, blir det til at man oftere bruker fjerdegir enn man ville gjort med normal utveksling. Dermed kan litt av gevinsten spises opp.

Spennende forbruksvisning

Det er selvsagt fullt mulig å jukse med kjørecomputer også. Ved å gasse opp til toppfart for så å nulle forbruksmåleren samtidig som du slipper gassen opp gassen og triller, er det fint mulig å komme ned på et forbuk nær desiliteren på mila... Vis mer


Det må likevel understrekes at bilen virker ekstremt effektiv under alle former for kjøring. I følge bilens kjørecomputer - som det blir ekstra spennende å følge med på i BlueMotion - kommer man glatt ned på 0,3 liter per mil ved pen landeveiskjøring.
I andre enden av skalaen skulle det dessuten ekstrem innsats til fra sjåføren for å klare å holde forbruket på over 0,6 liter per mil. Selv med rabiat kjøring på autobahn. Bilen gjør fint 185 kilometer i timen på speedometeret, hvilket betyr at vi tror på VWs oppgitte 176 kilometer i timen i toppfart.

Noen ulemper også

Vis mer



Helt ulempefritt er det selvsagt ikke å være miljøvennlig(ere). Testbilen hadde ikke klimaanlegg. Det var over 30 grader da vi testet. Og som VW opplyser; det forverrer aerodynamikken dramatisk å kjøre med åpne vinduer… = svett. Når VW i tillegg opplyser at rundt 90 prosent av dagens Poloer leveres med klimaanlegg, sier det seg selv at akkurat på dette punktet har de gått litt for langt med spareblusset til å være troverdige.

Men det er ikke så gæli likevel, for de opplyser samtidig at selv om du velger alt ekstrautstyr fra tilbehørslisten på Polo BlueMotion, stiger ikke det oppgitte forbrukstallet mer enn fra 0,39 til 0,41 liter per mil. Det er drøyt fire prosent.

En annen sak er selvsagt hvem Polo BlueMotion konkurrerer med.