Kjøreegenskaper

Når det kommer til kjøreegenskaper, er 9-3 egnet til å imponere. 9-3 trives godt på svingete veier og leverer masse kjøreglede.


Fordi bilen er forhjulsdrevet, er den klart understyrt ved gasspådrag. Men når den bilen slipper belastningen ved å skulle akselerere samtidig som den svinger, blir oppførselen overraskende nøytral. Understyringstendensene er nærmest forsvunnet og bilen opptrer langt mer balansert enn sin forgjenger.

En av forklaringene bak de fine egenskapene er å finne i bakhjulsopphenget. 9-3 har nemlig såkalt passivt medstyrende bakhjul, noe som betyr at bakhjulene svinger ørlite grann i motsatt retning av forhjulene. Dermed ønsker hekken å bevege seg i samme retning som forhjulene, noe som motvirker understyring.

Ærlig oppførsel

Hvis man provoserer bilen hardt eller når føret er glatt nok, kan også 9-3 komme med hekken. Men litt motstyring er alt som skal til før bakhjulene får grep igjen. Den udramatiske oppførselen bidrar til at nye 9-3 oppleves som en svært ærlig og lett kontrollerbar bil. Derfor er det i praksis ingen katastrofe at 9-3 2.2 TiD Linear mangler elektronisk stabilitetsprogram (ESP). Likevel, sett fra et økonomisk perspektiv, er fraværet av ESP skuffende. I denne prisklassen forventer vi at stabilitetsprogram er standardutstyr.

Lett styring


Dessverre er styringen litt for lett, i begynnelsen var dette et stort irritasjonsmoment. Men etter hvert som vi vente oss til at det trengs svært lite kraft for å betjene styreredskapen, fant vi ut at 9-3-styringen er til å leve med. Vi legger likevel ikke skjul på at vi hadde trivdes enda bedre med en tyngre og mer direkte styring.

Komfortabel

Saab 9-3 oppleves som en fast og godt sammenskrudd bil. Dette skyldes ikke minst hjulopphenget, som motvirker krenging godt nok til at bilen oppleves som sportslig. Samtidig er bilen komfortabel nok til å hevde seg mot tyske konkurrenter. De aller fleste ujevnheter forseres uten at ujevnhetene forplanter seg opp i førersetet.

Nydelige bremser

Men det kanskje aller mest imponerende med nye Saab 9-3, er de flotte bremsene. Ikke bare biter bremsene kraftig fra seg, i tillegg sørger avansert teknologi for at bilen opptrer usedvanlig stabilt ved nødbremsing. Både rettstrekninger, sving og ujevn traksjon takles på en imponerende måte. Vi forsøkte for eksempel gjentatte ganger å tråkke pedalen i bunn med to hjul på snø og de to andre på asfalt. Resultat var hver gang det samme - hundre prosent stabil oppførsel.

Når underlaget blir for glatt...


De fantastiske bremsene klarte imidlertid ikke å forhindre at vi gled inn i en lastebil som hadde mistet kontrollen og sto på tvers av kjørebanen i en særdeles glatt nedoverbakke. Ingen bremser ville imidlertid kunne forhindret dette uhellet, her var det dekkene som måtte melde pass på et underlag som minnet oss sterkt om tidligere opplevelser ved underkjølt regn.

Er Saab 9-3 2.2 TiD et godt kjøp? La oss titte på konkurrentene.