Kjøreegenskaper

Det er blant annet de nydelige kjøreegenskapene som sørger for at A3 vil bli den nye målestokken i kompaktklassen.


Nye A3 har både stivere karosseri, et bedre hjuloppheng og lengre akselavstand enn sin forgjenger. Dette, kombinert med en ny elektromekanisk styring, har gitt bilen glimrende kjøreegenskaper.

Den nye styringen oppleves som både direkte og presis. Bilen lyder føreres rattbevegelser på en måte som er uvanlig i denne klassen og oppfører seg herlig ved aktiv svingkjøring. Også hjulopphenget takler sportslig kjøring på en forbilledlig måte. Bilen krenger minimalt i svingene og veigrepet er svært godt. Den lave sitteposisjonen bidrar til å gi den riktige sportslige følelsen og A3 gir overraskende mye kjøreglede. I tillegg oppleves bilen som uvanlig stabil i høye hastigheter.

Komfortabelt


Ikke alle klarer å lage hjuloppheng som fungerer godt ved sportslig kjøring og som samtidig leverer komfort. Nye A3 er et eksempel på at det er fullt mulig å kombinere disse egenskapene. Hjulopphenget jobber godt over alle typer ujevnheter og produserer en fin og dump lyd når det utfordres. Det er kanskje dette fine hjulopphenget som er hovedårsaken til at Audi A3 oppleves mer som en påkostet mellomklassebil enn som en kompaktklassebil. Men også interiøret bidrar i samme retning.