Kjøreegenskaper

Toyota Corolla kan skilte med trygge og forutsigbare kjøreegenskaper i utgangspunktet. Med VSC blir bilen enda mer tillitvekkende.


Mange bilprodusenter har valgt å gi føreren anledning til å koble ut stabilitetsprogrammet. Dermed har føreren muligheten til å kjøre sportslig uten at stabilitetsprogrammet blander seg inn.

Toyota er blant produsentene som har valgt å gjøre stabilitetsprogrammet obligatorisk. Hva som er årsaken til denne beslutningen vet ikke vi, men må innrømme at vi undrer oss over at selv biler som Toyota MR2, Celica T Sport og Corolla T Sport er satt opp med tvungen VSC.

Til å leve med

Likevel, Toyotas obligatoriske VSC er lettere å leve med en enkelte andre stabilitetsprogrammer. Elektronikken lar deg nemlig få litt slakk før den blander seg inn. Det vil si at det er mulig å kjøre ganske så sportslig før man opplever at bremsene, som ledsages av pipelyder fra dashbordet, forsøker å roe ned situasjonen.

Når systemet først kobler inn, foregår dette ganske udramatisk, i hvert fall når hastigheten er lav. Bremsene jobber relativt forsiktig, noe som er positivt. Vi har vært borti andre biler som er satt opp med et altfor aggressivt stabilitetsprogram, der man omtrent opplever at bilen bråstopper på egen hånd så snart man gir på litt i en rundkjøring.

Effektivt system


Toyota Corolla er i utgangspunktet en typisk understyrer. Med VSC forhindres forhjulsskrens effektivt, noe som gjør Corolla til en enda tryggere bil, ikke minst på vinterføre.

Selv om Corolla altså er en understyrer, kan også Corolla, som de fleste andre biler, komme med hekken. Det skal imidlertid mye til, i hvert fall på tørr asfalt. Vi måtte derfor holde relativt høy hastighet før vi klarte å provosere frem bakhjulsskrens. I høye hastigheter blir plutselig stabilitetsprogrammet langt mer aggressivt og vi opplevde at systemet stanset den fremprovoserte bakhjulsskrensen bemerkelsesverdig raskt.

Antispinn


Antispinnsystemet, som av Toyota kalles TRC (Traction Control), fungerer også greit. Vi synes nok en litt for stor del av jobben ble overlatt til bremsene, og mener at systemet med fordel kunne ha kuttet hardere i motorkraften. Men at TRC øker Corollas fremkommelighet, det er vi ikke i tvil om. TRC kan forøvrig deaktiveres.

Sammenlignet med de europeiske bilprodusentene har Toyota og de andre japanerne har vært ganske trege til å sette elektroniske stabilitetsprogrammer på standardutstyrslisten. La oss kikke nærmere på hva du får hvis du velger en av konkurrentene.

Er du nysgjerrig på plass og interiør? Vi har omtalt disse temaene grundig i tidligere tester. Disse testene finner du

  • her.