Kjøreegenskaper

Mitsubishi Lancer Evo 8 gjør svært god figur på bane, men det er nok først på grusveien denne bilen vil vise hva den virkelig er god for.


Lancer Evo 8 er selvsagt firehjulsdrevet, i likhet med Impreza. Og det er ikke en hvilken som helst teknologi som sørger for at Evo 8 har konstant drift på alle fire. Vi har ikke ambisjoner om å forstå den avanserte teknologien i detalj, men noe har vi fått med oss.

Spesielle differensialer

Blant annet har vi forstått at to av de tre Evo 8-differensialene er svært avanserte. Senterdifferensialen har blant annet to funksjoner som forkortes ACD (Active Center Differential) og LSD (Limited Slip Differential). Disse teknologiene innebærer at differensialen kan styres hydraulisk på grunnlag av signaler fra en rekke givere, deriblant rattvinkel, hjulhastighet og G-sensorer. Avhengig av signalene som mottas, fordeles krefter fremover og bakover. Om ønskelig kan også differensialen låses.

Mer kraft til ytre bakhjul

Bakdifferensialen er også svært avansert. Blant annet har Mitsubishi tatt i bruk en teknologi de kaller Super AYC (Active Yaw Control). Også AYC mottar signaler fra de overnevnte giverne og fordeler kraften mellom bakhjulene på grunnlag av disse.


En av de største fordelene med AYC er at den bidrar til å motvirke understyring, noe som kan oppstå ved hard kjøring av firehjulsdrevne biler. Når AYC registrerer at bilen er inne i en sving, flyttes krefter fra indre til ytre bakhjul. Dermed vil ytre bakhjul bidra til å skape en viss grad av overstyring, noe som medvirker til å nøytralisere understyringen.

På en måte kan man si at AYC er en slags sportslig ekvivalent til et elektronisk stabilitetsprogram (ESP). Mens ESP på en defensiv måte motvirker understyring ved å bremse ned det indre bakhjulet, går AYC offensivt til verks ved å flytte mer krefter over til ytre bakhjul.

Balansert

Vår prøvekjøring var ikke omfattende nok til at vi fikk tid til å kjenne skikkelig på all denne teknologien. Men det vi kan si, er at bilen kjører svært godt. Bilen oppleves som balansert, både med og uten gasspådrag og understyrer mindre enn det vi forventet. Det stramme oppsettet og den presise styringen bidro til at vi stortrivdes i Evo 8, som virkelig er på hugget når farten er høy og kurvene skarpe. Vi antar imidlertid at en avsperret grusvei er enda riktigere omgivelse for denne bilen, som er utviklet i sammenheng med Mitsubishis rally-satsing.

Flotte bremser


Bremsene har ingen problemer med å leve opp til motoren og kjøreegenskapenes potensiale. Enorme ventilerte skivebremser fra Brembo er å finne innefor alle de fire felgene. Bremsene biter ikke bare godt i fra seg når skivene er kalde, de tåler uvanlig mye juling. Evo 8-bremsene taklet runde etter runde uten at vi opplevde at matting ble noe problem.

"Super ABS"

Bremseredskapen støttes av noe som på Mitsubishi-språk kalles Super ABS. Ut i fra forklaringen vi fikk, ser det ut som om Mitsubishis Super ABS i praksis er en fellesbetegnelse for elektronisk bremsekraftfordeling (EBD) og kurvekontroll (CBC). Det betyr at bremsekraften fordeles fra bak- til foraksel ved antydning til låsing av bakhjulene (EBD) og at bremsekraften til indre bakhjul strupes ved hard innbremsing i sving (CBC).

Les vår konklusjon her.