Kjøreegenskaper

Q7 er ingen terrengbil, men er kapabel til å takle selv svært tøffe, ubrøytede hytteveier. Q7 hører imidlertid først og fremst hjemme på lande- og motorveien, der den leverer både komfort og kjøreglede.

Vis mer


Alle testeksemplarene som var stilt til vår rådighet var utrustet med luftfjæring, noe som koster 30.000 kroner som ekstrautstyr (standard på 4.2 FSI). Vi vet derfor ikke hvordan Q7 oppleves med ordinære spiralfjærer.

Komfortabel

Med luftfjæring er imidlertid Q7 - ikke overraskende - en svært komfortabel bil. Hjulopphenget parerer alle slags ujevnheter på en overbevisende måte, til tross for at våre testeksemplarer var satt opp med dekk i dimensjon 275/45-20.

Med slike voldsomme valser skulle man tro at dekkstøy ble et problem, men det ble det ikke. Tvert i mot var Q7-kupeen usedvanlig fri for dekkstøy, selv i hastigheter langt over dem som er lovlige i Norge. Det var faktisk så stille i Q7-kupeen at vi til slutt sveivet ned siderutene. Og jada, Audi hadde også denne gangen sørget for å utruste testbilene med laminerte (doble) sidevinduer (7.680 kroner).

Varierende bakkeklaring

Vis mer


Et av de største fortrinnene ved luftfjæring er muligheten for å endre bakkeklaring. Audi har lagt inn fem ulike nivåer varierende fra autobahn-modus (14,5 cm) til ekstra høy (24,0 cm). I høye hastigheter får man altså et relativt lavt tyngdepunkt, noe som motvirker krenging og fremmer stabilitet. Dette merkes svært godt i praksis. Q7 har nemlig usedvanlig stabile og personbilaktige egenskaper både i svært høye hastigheter og på svingete landeveier. Også egenskapene ved nødbrems er klasseledende.

Kompetent også utenfor veien

Samtidig har man altså muligheten til å velge hele 24 centimeter bakkeklaring, noe som sørger for at bilen kan ta fatt på svært røffe skogs- og hytteveier uten fare for å slå nedi. Dette, sammen med firehjulsdrift og avanserte antispinn-systemer med et eget offroad-program sørger for at Q7 er kompetent utenfor allfarvei både sommer og vinter. Q7 har forøvrig, i likhet med Audi RS4, fått 40/60 kraftfordeling mellom for- og bakhjul. Dette tyder på at Audi nå forlater sin tradisjonelle 50/50-fordeling.

Slanking

Vis mer


Noen terrengbil er imidlertid Q7 ikke. Ved å kutte ut både lavgirserie og differensialsperrer har Audi spart både penger og - ikke minst - vekt. Riktignok veier Q7 3.0 TDI (som er tyngre enn 4.2 FSI) drøye 2.300 kilo. Men med tanke på bilens størrelse er dette faktisk et relativt lavt tall. Range Rover Sport TDV6, som er både kortere og smalere enn Q7, veier for eksempel over 2.450 kilo. Den høye vekten er prisen Land Rover har måttet betale for lavgirserie og solide hjulopphengs-komponenter, som selvsagt gir gode terrengegenskaper. Problemet med en så høy vekt, foruten den særnorske vektavgiften, er at fartsressursene blir desto svakere, noe Audi altså elegant har unngått ved å nedtone bilens offroad-egenskaper.

Rygging går greit

Q7 ville altså ikke hatt noen mulighet til å holde følge med Range Rover Sport eller Volkswagen Touareg i terrenget. Til gjengjeld har den gode kjøreegenskaper på asfalt, der de aller fleste eksemplarene vil oppholde seg minst 99 prosent av sine liv.

Vi var skeptiske til hvordan en så stor bil ville klare seg i bytrafikk, men opplevde etter hvert at bilen var lettere å håndtere enn det vi hadde trodd. Store sidespeil, god sikt gjennom bakruten og ryggesensorer sørger for at heller ikke rygging blir så stressende som det vi hadde fryktet.

Ingen bybil

Vis mer


Noen bybil vil imidlertid Q7 aldri bli - til det er den rett og slett for stor. Blant annet vil bilens lengde sørge for at det blir nærmest umulig å finne en plass som er stor nok for lukeparkering. Bilens voldsomme bredde øker i tillegg risikoen for at man heller ikke får plass på ordinære parkeringsplasser - alternativt at man må krype ut gjennom en irriterende smal døråpning. Vi antar også at de fleste fremtidige Q7-eiere vil kvie seg lenge før de roter seg inn i trange parkeringshus med en så stor bil. Q7s størrelse blir dermed et tveegget sverd. Riktignok kan Audi levere mer bil for pengene enn konkurrentene. Men samtidig kan bilens størrelse skremme byboere fra å velge bilen.

Men hva med sikkerheten? Og utstyrsnivået? Les mer om utstyrslisten her.