Kjøreegenskaper og svakheter

Superb er ingen sportslig bil. Svakhetene er få.

Vi må selvsagt ta forbehold om at vi kun har kjørt Superb noen få mil på østerrikske og tyske veier og at vi har mye mer å lære om Superb når vi får testet den under norske forhold. Våre førsteinntrykk tyder imidlertid på at Superb først og fremst er en komfortabel bil - og at kjøreglede ikke har vært prioritert.

Styringen er grei nok, men det finnes en rekke biler med mer direkte, skarpere og mer sportslig styring enn denne. Krenging er ikke noe stort problem, men den forhjulsdrevne Superb er uansett for stor og komfortabelt satt opp til å bli spesielt morsom i svingene.

Rett frem

Vis mer
Beklager – dette elementet er ikke lenger tilgjengelig.
Vis mer


Vi var i ferd med å konkludere med at bilen var en typisk, men moderat og forutsigbar understyrer inntil vi skulle rekke flyet hjem på regntung asfalt. Da oppdaget vi plutselig at den lange bilen, som faktisk har kortere akselavstand enn dagens utgave (minus 4,2 til 276,1 cm) og som har motorern plassert relativt langt frem, kan bli veldig, veldig understyrt når manøvren blir så krapp som en rundkjøring krever.

Få svakheter

Vi kommer sannsynligvis til å finne flere svakheter når vi får bedre tid til å ta bilen i nærmere øyesyn, men i løpet av vår første prøvetur var det ikke mange vi klarte å finne. Men noen var det. Foruten den voldsomme understyringen på våt asfalt i krapp sving, kan vi også kommentere takhøyden i bakseteavdelingen, som burde vært bedre. Normalt byggede personer bør ikke være mye over 185 centimeter høye før de må tilpasse sitteposisjonen eller bøye hodet. Vi syntes de moderne aero-viskerne laget unødig mye støy da de sveipet over frontruten og vi har vært borti bedre regnsensorer. Vinduskarmhøyden i bakseteavdelingen ikke spesielt barnevennlig og en del mennesker vil irritere seg over den kraftige rattstamme-innkapslingen, som forhindrer knærnes frie bevegelse.

Likevel, dette er svært få svakheter sammenlignet med det vi pleier å finne - noe som tyder på at Superb er en meget gjennomtenkt bilmodell.

I disse CO2-tider måtte selvsagt Skoda lage en GreenLine-utgave også av Superb. Les mer om GreenLine-utgaven her.