Kjøreegenskaper og motor

Kabrioleten er bygget på firedørsutgaven av Focus. Ettersom taket ble saget av og den strukturelle stivheten dermed dramatisk redusert, har ingeniørene måttet kompensere tilsvarende drastisk med stålstaver og torsjonsplater både her og der.

Vis mer
Vis mer
Vis mer


Rammen rundt frontruten er nå sterk nok til å tåle en elefant. Gulvbjelkene har dimensjoner som lårmusklene til en elefant. Bak baksetene står en plate som er vridningsstiv nok til å få elefantisk kink i nakken av. Den siste påstanden har vi kanskje ikke fullt belegg for, men om resultatet kan vi slå fast følgende todeling;

Stiv, tung og...

Vekten har økt med et sted mellom 120 og 200 kilo (Ford er litt uklar med tallene), til rundt 1.550 kilo for den prøvekjørte utgaven med toliters dieselmotor. Dermed er også akselerasjonen merkbart redusert med samme motor, fra 9,3 til 10,3 sekunder i den klassiske øvelsen null til 100 kilometer i timen.

... glad i svinger

På den positive siden kan vi imidlertid melde om en kabriolet som er en skjønn fryd å ratte gjennom svingene. Det avstivede chassiset er presist og forutsigbart, uten unoter, og inspirerer virkelig en kjøreglad sjåfør. Focus CC lever opp til det moderne Ford-imaget. I forhold til konkurrenter hjelper det selvsagt at bilen har bred sporvidde, at førersetet er senket 20 millimeter i forhold til standard Focus. Og 17-tomshjul som standard på tolitersbilene.
Før vi forlater kjøreegenskapene, så kan vi også berette at vi opplevde betydelig forskjell mellom den dieselmotoriserte (2,0 136 hk) og bensinmotoriserte utgaven (2,0 145 hk). Mot normalt var dieselutgaven fastest i fisken, mens den på papiret sterkere bensinutgaven var noe mer komfortoppsatt.

Bare akkurat motorisert

Vi anbefaler dieselmotoren. Vis mer


Focus CC kan leveres med tre forskjellige motorer. Inngangsbilletten er 1,6 liter bensin med 100 hester til 310.000 kroner. Uten å ha kjørt den, drister vi oss likevel til å antyde at denne blir pinglete om du skal ha noen som helst glede av de fine kjøreegenskapene. Og det sier vi fordi den 145 hester sterke toliteren til 385.000 kroner bare akkurat holder mål til denne halvannet tonn tunge bilen. Vår soleklare motorfavoritt ble derfor den 410.000 kroner dyre tolitersdieselen med 136 hester. Og det på tross av et diesellydbilde enkelte fortsatt har problemer med å svelge, spesielt i kabrioletsammenheng. På svingete veier er den rene gocarten i forhold til bensinutgaven. En litt skjærende pussighet er for øvrig at dieselmotoren har en sekstrinns kasse, mens bensinmotoren har fem trinn (og kan leveres med automat). Det beste for begge parter hadde vært et bytte.

I praksis 2 + 2 små

Effektiv vindskjerm bak hodestøttene. Vis mer
Men trange bakseter. Vis mer


Det er lett å trives bak rattet i Focusen. Bilen er generelt lettkjørt og førervennlig. Testbilen var utstyrt med en effektiv vindfanger over baksetene og hodestøttene (se bilder) som gjorde det godt og lunt inne i bilen. Med vinduene rullet opp i tillegg, er det mulig å føre konversasjon opp til det dobbelte av maks fartsgrense i Norge. Og med taket oppe er støynivået minst like lavt som i en normal bil.
Baksetene skuffet derimot. Skal en slik bil kunne fungere som en litt vågal helårsbil for små familier, bør det være mulig også for voksne å trives bak. I Focus har man riktignok god plass i bredden, grei høydeplass også med taket oppe, men ikke særlig beinplass og dessuten en streng vinkel i ryggen.

Ski out

Vis mer


Bagasjeplassen skal i følge Ford være klasseledende. Med taket oppe oppgir Ford 534 liter kapasitet, og 248 liter med taket nede. Det er vesentlig bedre enn hva VW oppgir for Eos og Opel for Astra. En utfordring for aktive mennesker med sans for det gode liv er imidlertid hvor man skal gjøre av skiene når man skal på påskefjellet. Det er ikke ski-luke gjennom bagasjerommet - og Ford tillater ikke noen form for belastning på taket…

Kort om levering og en sammenlikning med konkurrenter finner du her.

  • Store detaljbilder finner du her.
  • Store kjørebilder finner du her.