Kjøreegenskaper og konklusjon

Mye vekt foran medvirker til at RS6 blir en understyrer. Rå motor, fåreklær og generelle A6-egenskaper blir dermed hovedargumentene for RS6.

Det som i hovedsak ødela vår RS6-opplevelse, var bilens kjøreegenskaper. Riktignok har bilen en direkte, tung, presis og generelt sportslig styring. Dekk i dimensjon 255/40-19 medvirker til å skape et heftig veigrep, i likhet med de diagonalt sammenkoblede støtdemperne (Dynamic Ride Control, DRC). Sistnevnte er en videreutvikling av systemet vi kjenner fra forrige generasjon RS6 og kjemper hardt for å forhindre krenging og dykking. Du skal derfor være modig skråstrek dumdristig for å "avsløre" RS6 på offentlig vei.

Vil rett frem

Vis mer
«Samtidig vil den ursterke motoren sørge for at RS6 sannsynligvis holder erkekonkurrentene bak seg i de fleste fleksibilitetsøvelser. Og takket være firehjulsdriften vil RS6 fra stillestående i de fleste tilfeller dra fra konkurrentene på tørr asfalt - og knuse dem på våt.»

PRØVEKJØRT: Audi RS6

  1. Store RS6-bilder
  2. Kjøreegenskaper og konklusjon


Mens forgjengeren hadde 50/50-fordeling av drivkreftene, har nye RS6 i likhet med stadig flere Audi-modeller fått et 40/60-oppsett. Dette oppsettet medvirker til at det faktisk er mulig å fremprovosere lekne bakhjulsskrenser under kontrollerte omstendigheter.

De kontrollerte omstendighetene, som i denne sammenheng var Paul Richard-banen ved Le Castellet, avslørte imidlertid at også RS6 II er en understyrer. Tendensene er altså mindre fremtredende ved gasspådrag enn i forgjengeren, men når gasspedalen slippes blir det klart at RS6 helst vil rett frem.

Mye vekt foran

Dette er for så vidt ikke så overraskende med tanke på at RS6-motoren veier 265 kilo og nærmest i sin helhet befinner seg foran forakselen. Og hadde denne prøvekjøringen funnet sted for et drøyt år siden, så hadde vi kanskje ikke reagert like negativt. Audi har jo ikke vært kjent for å prioritere balanse i samme grad som Mercedes-Benz. For ikke å snakke om BMW - klasselederen i balansefaget.

I løpet av det siste året har vi imidlertid kjørt både Audi R8, A5/S5 og nye A4. Dette er modeller som har sørget for at termen kjøreglede plutselig har blitt et langt mer naturlig ord å bruke i Audi-sammenheng. Derfor var det litt trist når vi fikk en tydelig påminnelse om at RS6 tross alt er basert på A6. A6 ble lansert sommeren 2004 - den gangen Audi la større vekt på firehjulsdrift, fremkommelighet og trygge kjøreegenskaper enn balanse og leken kjøreglede.

Dyrere enn konkurrentene

Vis mer


Når bilen settes under press på bane blir også krenging i forhjulsopphenget påtagelig, DRC til tross. Sammenlignet med BMW M5 og Mercedes-Benz E 63 AMG faller derfor RS6 gjennom i faget kjøreglede. I tillegg vil RS6 koste 2,2 millioner kroner, rundt 400.000 kroner mer enn M5 og rundt 300.000 kroner mer enn E 63 AMG.

Lavt forbruk - relativt sett

Hva er det så som taler for RS6? Jo, som en kuriositet kan det nevnes at bilen "klarer seg" med 1,40 liter 95 oktan bensin per mil ved blandet kjøring (S6 skal ha 98 oktan) og ikke slipper ut mer enn 333 gram CO2 per kilometer. Dette kan selvsagt høres ut som horrible tall - og er det for så vidt også. Men sammenlignet med konkurrentene, som kun har drift på to hjul og langt færre hestekrefter, er RS6-tallene faktisk ganske imponerende. BMW M5 Touring drikker nemlig 1,50 liter bensin og produserer 361 gram CO2. Også E 63 AMG har svakere tall enn RS6 (1,43/341).

Lettkjørt

Vis mer


Hovedargumentet for RS6 blir imidlertid at den så til de grader er en ulv i fåreklær. RS6 er så ukomplisert, sivilisert og lettkjørt at en hvilken som helst normal sjåfør kan sette seg inn og kjøre. I likhet med andre A6-varianter kan også RS6 skilte med et lekkert, moderne, elegant og intuitivt interiør samt god plass og høy komfort.

Effektiv fremdrift

Samtidig vil den ursterke motoren sørge for at RS6 sannsynligvis holder erkekonkurrentene bak seg i de fleste fleksibilitetsøvelser. Og takket være firehjulsdriften vil RS6 fra stillestående i de fleste tilfeller dra fra konkurrentene på tørr asfalt - og knuse dem på våt.

Kommer i april

Vis mer


Første generasjon RS6 solgte totalt i drøye 8.000 eksemplarer. Andre generasjon RS6 Avant lanseres i Norge i april. Sedan-utgaven er ventet i august. Hvis den norske Audi-importøren får rett, vil det bli solgt mellom åtte og ti eksemplarer i Norge i 2008.

  • Store RS6-bilder finner du her.
  • Og følg med, snart kommer vi med en større billedserie basert på Audis egne bilder av bilen.

    Relaterte artikler:

  • VIDEO: Audi RS6 Avant II
  • VIDEO: Audi RS6 Avant I
  • TEST: Audi S6 Avant
  • Her finner du mer Audi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder