Kjøreegenskaper og interiør

Når det kommer til understell, hjuloppheng og veggrep kan nye Saab 9-3 måle seg med de beste.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Nye Saab 9-3 har fått tilnavnet Sport Sedan, ett navn bilen lever opp til. For bilen kjører rett og slett svært godt. Den er blant annet langt stivere enn sin forgjenger, noe som resulterer i at bilen skal provoseres hardt før den krenger. I tillegg sitter bilen godt i svingene og oppleves som overraskende nøytral.

Bilen understyrer nemlig langt mindre enn vi hadde ventet, noe som delvis skyldes bakhjulsopphenget. Det er nemlig konstruert slik at bakhjulene svinger ørlite grann i motsatt retning av forhjulene. Dermed jobber bakhjulene i samme retning som forhjulene, noe som er med på å oppveie understyringen naturkreftene forsøker å fremprovosere.

Trygg også uten ESP

Nye 9-3 er heller ikke noen bakhjulsskrenser. På tørr asfalt skal det svært harde provokasjoner til før bilen kommer med hekken og når den først kommer, så kommer den på en kontrollert og udramatisk måte. Elektronisk stabilitetsprogram kan leveres som ekstrautstyr, men vi vil hevde at denne bilen er blant dem som er minst avhengige av en slik elektronisk skytsengel.

Retningsstabil

Bilen er ikke bare stabil i sving, den er også retningsstabil i høye motorvei-hastigheter. Og skulle det bli behov for å senke farten, står fire skivebremser parat til å utføre jobben. Skivebremsene får bistand av både elektronisk bremsekraftfordeling (EBD) og Cornering Brake Control (CBC). Sistnevnte arbeider for å forhindre skrens ved bremsing i sving.

5 stjerner?

Skulle ulykken likevel være ute, er man blant annet beskyttet av seks kollisjonsputer og aktive hodestøtter.

9-3 er som nevnt basert på samme plattform som nye Opel Vectra. Sistnevnte fikk 30 poeng hos Euro NCAP, og var dermed bare to poeng fra den femte stjernen. Dette skulle borge for at også Saab 9-3 vil gjøre det godt hos Euro NCAP. I motsetning til Vectra vil Saab høyst sannsynlig i tillegg bli belønnet med to ekstra poeng for aggressive setebelte-varslere, som varsler både visuelt og akustisk.

Diskret eleganse

Interiøret er, ikke uventet, preget av diskret eleganse. Nesten all interiørplast er polstret og overflatene gir et godt inntrykk. Enkelte vil kanskje mene at Saab er litt for glade i gråfarve og at den enorme mengden med knapper burde vært erstattet av et par multifunksjonsbrytere. Andre vil mene at overgangen mellom dører og dashbord kunne vært mer elegant.

Når det er sagt - vi synes interiøret fortjener ståkarakter. Et stilig buet håndbrekk trekker opp, det gjør også oppbevaringsrommene, som er utrustet med antisklibelegg. De klassiske instrumentene er lettleste og omfatter blant annet en egen turbotrykkmåler. Hendlene er lange og behagelige å betjene og de mange knappene er pent integrert i interiøret.

Nye Saab 9-3 kommer i likhet med storebror i fire utstyrnivåer - Linear, Arc, Vector og Aero. De tre sistnevnte er alle utrustet med skinnseter. Vi ble imidlertid ikke spesielt imponert over skinnsetene, som etter vårt syn ga svak sidestøtte.

Trangere i baksetene

Bakseteplassen i dagens 9-3 er svært god, og det var derfor med en viss forbauselse vi kunne konstatere at nye 9-3 ikke er spesielt rommelig. Knærne har riktignok god plass, men føttene har lite spillerom i den trange fotbrønnen. Takhøyden er heller ikke mer enn akkurat tilstrekkelig. Personer over 185 centimeter vil måtte bøye hodet.

Nye 9-3 er altså trangere enn dagens kombi. Til gjengjeld kan baksetepassasjerene i nykommeren kose seg med egne luftdyser, leselys, integrerte koppholdere og et deilig midtarmlene med integrerte oppbevaringsrom. Det kan også legges til at de bakre vindusheisene i likhet med de fremre har ett-trykk-funksjon.

Gjennomsnittlig bagasjerom

Bagasjerommet er som klassegjenomsnittet og rommer 425 liter. Mer plass oppnås ved å felle ned bakseteryggene, som er delt i forholdt 60/40. Lange gjenstander, som skiutstyr, kan stikkes gjennom et eget hull i seteryggen.

Nå som du vet litt mer om nye Saab 9-3, er det på tide å kikke nærmere på det som sannsynligvis er de mest avgjørende faktorene for de fleste av oss, pris og konkurrenter.